ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Trendigt att jobba gratis för en god sak

Kristian Borglund · 8 Feb 2010
Uppdaterad 11 Feb 2011
Vivianne Gillman är konsult på Connecta. Här nedan ger hon sina tips till hur du kan göra din arbetsplats mer CSR-fokuserad. CSR står för företagens samhällsansvar.

Vivianne Gillman är konsult på Connecta. Här nedan ger hon sina tips till hur du kan göra din arbetsplats mer CSR-fokuserad. CSR står för företagens samhällsansvar. Foto: Lotta Imberg


klar

Artikellänk är kopierad

Allt fler företag tar socialt ansvar. Vivianne Gillman lägger delar av sin konsulttid på att gratis hjälpa Friends att bli mer effektiva.

Friends är den ickevinst-drivande organisationen som kämpar mot mobbning och andra kränkningar bland barn och ungdomar.– Min roll är att ge råd till verksamhetsledningen med en strävan att så hög andel som möjligt av varje insamlad 100-lapp till organisationen ska leda till resultat för de barn och ungdomar som behöver det, säger Vivianne Gillman, managementkonsult på Connecta.

Vanligtvis kostar det upp flera tusen om dagen att köpa in motsvarande konsulttid. Friends får tjänsten gratis.

Flera konsulter är inblandade i samarbetet.

Insatsen bidrar till samhället förstås, men stärker också varumärket som en tilltalande arbetsgivare, menar Vivianne, som även är CSR-ansvarig på företaget:– Internt finns ett stort intresse för att få chansen att använda sin kärnkompetens för det här ändamålet, särskilt bland de yngre. Det här initiativet lockar talanger till oss. Vi är övertygade om att de bästa talangerna har den här typen av intresse att bidra. Jag tror till och med att det kommer att bli svårt för ­företag att locka talanger i framtiden som inte ger ­sina medarbetare den här möjligheten.

Öka fokus

1. Börja med dig själv. ”Om du tycker att något saknas i hur ni jobbar med CSR, hur kan du se till att det hamnar på plats? I stället för att säga att ’någon borde ...’, ta personligt ansvar och bli den personen. Vilka initiativ är du beredd att ta för att få något att hända?”2. Utgå från kompetensen. ”Fundera ut hur företagets kärnkompetens kan vara till värde för andra i ett välgörande syfte. Relatera gärna CSR-arbetet till vad ni dagligen sysslar med. Att dela med sig av denna kompetens kostar sällan särskilt mycket, men kan ge massor av värde.”

3. Koppla till strategin. "Vilka värderingar har ert företag? Ofta går det att koppla välgörenhetsinsatser till sina egna värderingar, strategier och visioner. Både vi på Connecta och Friends står för laganda och individens förmåga att åstadkomma förändring”.

klar

Artikellänk är kopierad

Kristian Borglund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro