ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Tuffaste Toyotan inte i Sverige

Billy Andersson · 14 Mar 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Scion X B: Den har en klart kaxigare attityd än till exempel Saab. När Scion X B lanserades åkte Scion omkring med underhållningsstationer runt om i USA. Där kunde folk bland annat öva på graffiti. På sin sajt har bilmärket till och med en egen tv-kanal.

Scion X B: Den har en klart kaxigare attityd än till exempel Saab. När Scion X B lanserades åkte Scion omkring med underhållningsstationer runt om i USA. Där kunde folk bland annat öva på graffiti. På sin sajt har bilmärket till och med en egen tv-kanal.


Toyotatillverkade Scion är bilen för den unga generationen – i USA

klar

Artikellänk är kopierad

Scion X D.
Scion X D.
X B – en av Scions modeller som kör omkring i Second life.
X B – en av Scions modeller som kör omkring i Second life.

TRENDIGT. Den är billig, ser tuff ut, har en bra musikanläggning och Toyota-kvalitet. I sommar kommer den nya modellen X D. En bil som är som Volkswagen Polo skulle önska att den var. Men den finns inte att köpa i Sverige.Scion är Toyotas livsstilsmärke för den unga amerikanska publiken. De trendmedvetnas motsvarighet till direktörernas Lexus. En favorit i tv-kanalen MTV:s program Pimp My Ride. Men den är inget för bilnördar – snarare ett smart designat transportmedel för populärkulturellt intresserade. Scion är minst lika känd för sin marknadsföring som för sina bilar. När en ny version av lådlika modellen X B lanserades förra året åkte Scion omkring med ambulerande underhållningsstationer runt om i USA. Där kunde publiken öva på graffiti och lyssna på kända dj:s. På sin sajt har bilmärket en egen tv-kanal. Ett attityd som ligger väldigt långt ifrån, säg – Saab, eller för den delen Toyota. Målgruppen är 18- till 24-åringar. Men främst har man nått 35-åringar som gärna vill vara hippa. Scion är inte bara en underhållningsbil. Jimmy Kyrk på bilföretaget Nåkab söder om Stockholm har privatimporterat två stycken Scion X B. – Jag är jättenöjd med bilarna. Bra kvalitet, inget smäck. Jag hade tänkt ha dom som stadsbilar, men jag har även gjort längre resor ner till Tyskland, säger han.Listpriset i USA är 13 000 dollar – 93 000 kronor. Men efter alla avgifter slutade priset på 200 000 kronor i Sverige. Men det var inte helt okomplicerat att ta in bilen till Sverige. Utan en generalagent får man typbesiktiga bilen själv. 

Jimmy Kyrk har inte haft några problem med bilarna. Om det blir problem kan han fixa dem själv. Bilen bygger till stor del på Toyota-delar, men det är inte säkert om Toyota här i Sverige klarar av ta hand om en Scion.– Scion har ett annat felsökningssystem som vi inte har, säger Peter Andreasson, produkt- och försäljningschef på Toyota Sweden.Varför finns det inga Scion i Sverige eller Europa?– Innan den introducerades i USA föregicks den av en gigantisk undersökning av marknaden, och det är inte säkert att den är applicerbar i Europa. Produktionskapaciteten i USA är anpassad för den amerikanska marknaden, säger Peter Andreasson.I Europa nöjer man sig med att använda Toyota Aygo för att nå de unga. – Den är inte lika extrem som Scion men har sänkt medelåldern bland Toyota-köparna betydligt.

klar

Artikellänk är kopierad

Billy Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro