ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Tunga tider för barnklädesbutiker

Ingrid Arinell · 26 Sep 2011
Uppdaterad 26 Sep 2011
Cecilia Borgström och Elina Lindblad håller på och sorterar i utförsäljningsrean. Fram till den 31 okober kan man fynda märkeskläder, sedan stängs butiken Deerdot.

Cecilia Borgström och Elina Lindblad håller på och sorterar i utförsäljningsrean. Fram till den 31 okober kan man fynda märkeskläder, sedan stängs butiken Deerdot. Foto: Kinga Lezanska Sjölin


Flera barnklädesbutiker i Malmö stänger igen. Företagare: Det är tuffa tider. För hemförsäljarna går det bättre.

klar

Artikellänk är kopierad

Tidigare i år försvann Lucky Little Me från Drottningtorget i Malmö. Butiken finns nu endast på webben – en utveckling som blivit allt vanligare. Metro har talat med butiksägare som funderar på att stänga eller redan gjort det. – Vi kände att vi inte kunde konkurrera med de stora butikerna på nätet om vi inte satsade till 100 procent på webben, säger Lotte Kirkebye, ägare av barnklödesbutiken Lucky Little Me. Dessutom är lönsamheten större på webben. – Folk klämmer och känner inne i butiken, googlar var de kan hitta det billigast och handlar på nätet, säger Lotte Kirkebye som tror att vi får se en trend där butiker mer och mer liknar showrooms. På Davidhalls torg har Lollopard stängt butiken och lever nu vidare på nätet. Konkurrensen med stora köpcentrum är svår, säger ägaren Anna Rydén: – Det är tuffa tider, vi har märkt det ett tag. I början av oktober stänger även Deerdot i Slottsstaden. Föräldraledighet och dålig lönsamhet är orsakerna. – Det går inte tillräckligt bra för oss, säger del-ägaren Cecilia Borgström.

Men här anlitas nya försäljare

Medan flera butiker bommar igen anlitar Malmöbaserade Blingo nya försäljare. – Vi har varit i gång i fyra år och växt hela tiden, säger delägaren Marcus Ekström. Kläderna säljs till största del via hemförsäljning. Att föräldrar får komma bort och känna på kläderna i lugn och ro är en förklaring till konceptets framgång tror han. En egen butik är inte aktuell i dag. – Jag tror att det här är mer lönsamt. Vi är hela tiden i behov av fler säljare och tror att vi kan bli tre gånger så stora som vi är i dag, säger han.

klar

Artikellänk är kopierad

Ingrid Arinell
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro