ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Turismen fortsätter uppåt

Lina Färm · 24 Jul 2006
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Turismen i Göteborgsregionen fortsätter uppåt. Förra året spenderade turisterna uppskattningsvis 19,5 miljarder kronor på hotell, restaurangmat och biljetter till evenemang och attraktioner. – Även 2006 ser väldigt positivt ut. Alla hotell har varit fullbelagda tack vare Robbie Williams-konserten och Gothia Cup, och allt tyder på att antalet gästnätter kommer att fortsätta öka, säger Åsa Widmark, marknadsanalytiker på Turismens utredningsinstitut.

FLER TYSKAR OCH BRITTER De senaste åren har antalet weekendresenärer ökat, och lågprisflygen gör att allt fler tyskar och britter kommer hit. De flesta som åker på storstadssemester åker oavsett om det regnar eller inte. – Det som spelar roll är hur många mässor och konferenser som hålls här, att det finns bra kommunikationer och att hotellmarknaden fortsätter ha en bra utveckling, säger Åsa Widmark.

CAMPINGEN VÄDERKÄNSLIG Väderkänslig är däremot campingnäringen, som utgör en stor del av turismen i regionen. Och hittills har det som bekant inte varit någon brist på sol. – Vi har haft ett högt tryck med folk som ringer hela tiden och vill komma hit. Det har varit en bra sommar, säger Sara Börjesson, tillförordnad platschef på Lisebergs Camping i Askim.

klar

Artikellänk är kopierad

Lina Färm
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro