ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Tusentals explosioner

C-G Karlsson · 5 Jul 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Amerikanska soldater krigar mot robotar i Transformers, som enligt recensenten ska ses mer för specialeffekterna än handlingen. 

Amerikanska soldater krigar mot robotar i Transformers, som enligt recensenten ska ses mer för specialeffekterna än handlingen.  Foto: DreamWorks LLC


klar

Artikellänk är kopierad

Titel: Transformers Genre: ActionBetyg: •••

De klassiska 80-talsleksakerna som kunde förvandlas från bland annat bilar och lastbilar till robotar är nu här som icke-animerad långfilm. De goda autoboterna och de onda decepticonerna har förstört sin egen planet med krig, så jorden blir skåde-plats för den slutliga striden där autoboterna får hjälp av tonårskillen Sam (Shia LaBeouf) och diverse soldater i den amerikanska armén. I registolen sitter Michael ”Armageddon” Bay (vem annars?) och han har förstås varken sparat på tid eller pengar. Robotarna är fullkomligt spektakulära, deras förvandlingar måste ses av varje specialeffektsintresserad åskådare (på en gigantisk bioduk!). Samma åskådare bör dock vara beredd på att se dessa transformationer många, många, många gånger. Filmens slutscen är seriöst en och en halv timme lång (av 2,20 timmar), vilket är en timme för mycket. Minst. Med actionminuter som kostar som en svensk långfilm förstår man att de inte velat klippa ner den, men man kanske borde ha funderat på manus innan datakillarna sattes i arbete? Fast å andra si-dan, vem f-n behöver ett manus när det finns tusentals explosioner och en enorm robot som deklamerar ”I am Megatron!”?

Antydan till träsmak av träflöjten

Titel: Trollflöjten Genre: OperafilmBetyg: •••Öppningsscenen är en snygg, svindlande, händelsespäckad och låååång kameratagning. Digitalfusk såklart, men ändå så läckert att hopp väcks om fortsättningen. Visst får vi fler visuella finesser, men inget som bräcker inledningen. Trots ögonfröjden, och greppet att förlägga Mozarts 1700-talsopera till första världskriget med understruket fredsbudskap,  lyckas inte  Kenneth Branagh (regi) fånga oss. För operafantaster är filmen självklart ett måste men själv känner jag  till slut något som får mig att minnas min barndoms alls icke magiska blockflöjt. Just det, en antydan till träsmak.

Utdragen finalakt

Titel: The snake Genre: ThrillerBetyg: ••En modefotograf utsätts för en komplott och anklagas för våldtäkt. Trots krystad intrig, överdramatisk musik och skurkens fåniga svarta skinnrock håller denna franska noir-wannabe min nyfikenhet levande oförtjänt länge. Under den utdragna finalakten försvinner dock det sista av såväl filmens trovärdighet som mitt tålamod.

Skrattretande och tråkig jakt

Titel: The hitcher Genre: ActionthrillerBetyg: •Remake på klassiska ”Liftaren”. Psykopatliftare terroriserar ett ungt par. Semiokej inledning rinner snabbt ut  i en skrattretande och totalt ospännande jakt fylld av irrationellt beteende från bägge parter.

Dvd-tips

Sorgsen vrede i klassisk krigsfilm

Titel: Infödd soldatGenre: DramaMuslimer från Nordafrika rekryteras av franska armén för att slåss mot nazisterna. En verklighetsbaserad film vars sorgset stillsamma vrede griper och engagerar, samtidigt som vi får en till formen klassisk, och spännande, krigsfilm.

klar

Artikellänk är kopierad

C-G Karlsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro