ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

TV-twitter direkt från stjärnorna

Johan Kellman Larsson · 10 Nov 2011
Uppdaterad 10 Nov 2011
Dana Delany från ”Body of proof” är en av många stjärnskådisar som hakat på trende med live-tweets.

Dana Delany från ”Body of proof” är en av många stjärnskådisar som hakat på trende med live-tweets. Foto: All Over Press


Nu exploderar live-twittrandet. Mitt under sändningen twittrar skådespelarna för att nå ut till sina fans. Fenomenet har på kort tid blivit uppskattat och gjort förhållandet mellan fans och stjärnor mer personligt.

klar

Artikellänk är kopierad

Vad handlar trenden om? Twitter är i Hollywood lika mycket ett marknadsföringsmedel som ett sätt för kändisarna att hålla kontakt med fansen. På senare tid har det blivit allt vanligare att slå två flugor i en smäll – genom live-twittrande. Stjärnskådisarna twittrar svar på fansens frågor – samtidigt som ett avsnitt sänds.Varför kommer den här trenden nu? Tv-kritikern och frilans-journalisten Caroline Hainer, som själv live-twittrat för bloggen Weird Science under Oscarsgalan, menar att  det handlar om att skapa ett mervärde för tittaren. – Eftersom fler och fler kollar på tv olagligt på nätet är det numera svårare för kanalerna att veta exakta tittarsiffror. Det här är ett sätt att stämma av vilket engagemang som finns. Det skapar också en ”eventkänsla” vilket innebär ett mervärde för fansen. Att det är så praktiskt enkelt för skådespelarna underlättar också. Att i realtid slänga iväg 140 tecken är helt enkelt inte särskilt krävande.Vad finns det för exempel? Kevin McKidd, Jesse Williams och Jessica Capshaw har live-twittrat under olika avsnitt av ”Grey's anatomy”. Andra exempel är Sasha Alexander och Angie Harmon under ”Rizzoli & Isles”, Dana Delany och Jeri Ryan under ”Body of Proof” och nyligen gjorde Ginnifer Goodwin twittersuccé under senaste avsnittet av ”Once upon a time”. Har fenomenet hittat till Sverige? – Caroline Hainer: Knappt några svenskar har provat det här än, men det är inte så konstigt. Marknaden är ju inte alls lika stor här hemma. Däremot har det live-twittrats under Melodifestivalen de senaste två åren och även under olika debattprogram och galor.  Om trenden kommer fortsätta växa? Det tror jag absolut. Det här är ett sätt att öka tittarsifforna, och det ligger förstås i de medverkandes intresse.

klar

Artikellänk är kopierad

Johan Kellman Larsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro