ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Två av tre små matbutiker har försvunnit

Leif Oldenburg · 6 Apr 2014
Uppdaterad 6 Apr 2014
Vahe Hambardzumyan och hans fru Agnieszka Lassner driver Grimsta Livs.

Vahe Hambardzumyan och hans fru Agnieszka Lassner driver Grimsta Livs. Foto: Julio C Saint' Just


Det blir allt tuffare för små matbutiker att konkurrera med de stora kedjorna. De senaste 18 åren har två av tre mindre dagligvarubutiker försvunnit. Men Grimsta Livs i Vällingby i Västra Stockholm har lyckats bryta trenden.

klar

Artikellänk är kopierad

Butiken har gått emot trenden genom att sälja andra varor än de som de stora köpställena erbjuder.
Butiken har gått emot trenden genom att sälja andra varor än de som de stora köpställena erbjuder.Foto: Julio C Saint' Just

Mellan 1996 och 2012 minskade de mindre dagligvarubutikerna från 3 051 stycken till 936, visar en ny rapport från statliga Tillväxtanalys. Det motsvarar en nedgång på 70 procent. Under samma tid minskade det totala antalet dagligvarubutiker med 27 procent.

– För små butiker gäller det att agera lokalt och försöka anpassa sortimentet efter hur kundkretsen i närområdet ser ut. Speciellt på landsbygden är det viktigt att även fungera som mötesplats och lägga till tjänster som exempelvis paketutlämning, säger Lena Larsson, vd på HUI Research.

Tuffast är det för små butiker som ligger nära tätorter. Där finns de stora kedjorna med brett utbud och lockande extrapriser.

Kvartersbutiken Grimsta Livs ligger bara några stenkast från storsatsade Vällingby Centrum i västra Stockholm. För två år sedan köpte Vahe Hambardzumyan och hans fru Agnieszka Lassner butiken. Till en början fortsatte man i samma banor som tidigare med ett traditionellt svenskt matvaruutbud. Det gick inte så bra.

– Det var tufft att konkurrera med ett svenskt varuutbud. Vi försökte det första halvåret, men Vällingby centrum ligger för nära, säger Vahe Hambardzumyan.

Men i stället för att konkurrera sig till konkursens brant valde Grimsta Livs en egen väg. Man nischade in sig på polska varor – och då vände det.

– Vi blev ett komplement till centrum. Dessutom är det många polacker som kommer till Sverige för att arbeta och längtar efter mat hemifrån.

I dag har Grimsta Livs kontakt med flera polska leverantörer av färska charkvaror. Bredvid de polska korvarna finns delar av det gamla, svenska sortimentet kvar.

– Våra svenska kunder kommer fortfarande hit. Ibland testar de polska produkter och är jättenöjda, säger Vahe Hambardzumyan.    

klar

Artikellänk är kopierad

Leif Oldenburg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro