ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Twitter hans genväg till nöjdare kunder

Per-Ola Mjömark · 22 Sep 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011
Samuel Garlöv  Ålder: 27. Bor: Stockholm. Familj: Ensamstående. Jobbar: Redaktör för sociala medier på Comhem.

Samuel Garlöv  Ålder: 27. Bor: Stockholm. Familj: Ensamstående. Jobbar: Redaktör för sociala medier på Comhem. Foto: Theresia Viska


klar

Artikellänk är kopierad

KOMMUNIKATION. Många av kunderna finns på de sociala nätverken. Ett faktum som företag börjat ta till sig. För ett halvår sedan blev Samuel Garlöv anställd som Comhems första redaktör för sociala medier.

Det blir allt mer vanligt med att företag befinner sig på olika sociala nätverks­tjänster. Glocalnet möter sina kunder på Facebook. På Twitter hittar man allt från Viasat och Posten till Saltå kvarn och Ishotellet i Jukkasjärvi.

I samband med att Comhem skulle lansera sin nya kommunikationsplattform anställde företaget 27-åriga Samuel Garlöv som redaktör för sociala medier. – Jag jobbar som informatör men enbart med sociala mediefrågor. Jag finns inte bara på Twitter utan svarar även på inlägg i konsumentforum och på bloggar. Det är mycket jobb, man får sitta och använda olika sökverktyg, prenumerara på RSS-flöden och så vidare. Dialogen är spännande. Det är viktigt att vi inte enbart basunerar ut information. Vi vill bli personliga och komma närmare kunden.

Vad brukar du få för frågor?– Det kan vara allt från problem med fjärrkontrollen och feedback vid installation av digitalboxen till felsökningar och frågor om vårt kanalutbud. Jag lär mig mer om vad Comhems kunder efterfrågar.

Vad får du för reaktioner när du svarar på frågor?– Många blir förvånade först, att jag verkligen tar en dialog med både nöjda och missnöjda kunder. Men de flesta är positivt inställda. Det ger en möjlighet att skapa en relation med kunden. Samtidigt har vi mycket att lära oss hur vi kan bli bättre på sociala medier.

Finns det några fördelar med att möta kunder via Twitter?– Fördelen är framförallt för dem som väljer att använda Twitter som en kanal in till oss. Det är ett snabbt kommunikationsverktyg där man kan vägleda, lyssna och informera.

Några nackdelar? – Jag har inte sett några nackdelar hittills, det är ett jättebra sätt att kommunicera på. Sociala medier är till exempel bra att använda som kriskommunikationsverktyg, när man har problem med de andra vägarna in till oss.

Tror du att fler företag kommer att bege sig online? – Ja det tror jag. Tittar man på USA ligger det landet i framkant. Där jobbar flera företag med kundservice på Twitter, från små­-företag till CNN och Comcast.

Klicka för större bild.
Klicka för större bild.
klar

Artikellänk är kopierad

Per-Ola Mjömark
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro