ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Twitter kan få dig att slå på tv:n

Aron Andersson · 7 Aug 2013
Uppdaterad 7 Aug 2013
Twitter kan få dig att slå på tv:n

Twitter kan få dig att slå på tv:n Foto: Lotta Bergseth


Twitter får oss att slå på tv:n. Ny studie visar koppling mellan sociala medier och tv-tittande.

klar

Artikellänk är kopierad

Enligt en ny studie, som släpps i veckan, kan ett twitterinlägg få dig att slå på tv:n, eller byta kanal. Tittarsiffrorna för totalt 221 avsnitt av olika amerikanska tv-serier studerades i realtid och jämfördes med vad som skrevs på Twitter samtidigt.

Resultatet visade att tittandet påverkas kraftigt av Twitter, 29 procent av tiden. En omvänd koppling visades också i studien, där twitterflödet påverkas extra mycket av ett program som är särskilt populärt. – På det hela gör detta vidare studier värda att genomföra, säger Mike Hess, forskare på analysföretaget Nielsen som utfört studien, till New York Times.

Nielsen och Twitter är affärspartners och det ligger alltså i båda företagens intresse att visa en koppling mellan Twitter och tv-tittande, vilket gör att en viss skepsis mot resultatet kan vara sund. – Det är svårt att avgöra om Twitter-aktiviteten bara speglar ett existerande intresse, eller skapar det, säger professor Mitchell J. Lovett vid University of Rochester till tidningen.

Någon motsvarande svensk studie har inte genomförts. Men att twittra om tv-program är populärt även här. – Under evenemang som Melodifestivalen, landslagets fotbollsmatcher och populära tv-serier som ”Torka aldrig tårar utan handskar” twittrar många sina tankar, känslor och skämt. Dessutom hyser svenska twittrare en stor hatkärlek till SVT:s kontroversiella program SVT Debatt, och det är symptomatiskt hur mycket av själva programkonceptet går ut på att väcka diskussion även på andra forum, säger Jack Werner, Metros sociala medier-redaktör.

Han tror däremot inte att det har så omedelbart genomslag på tittarsiffrorna. – Fortfarande gäller det ju att minnas att antalet aktiva twittrare i Sverige bara är kring 230 000 enligt Intellectas senaste mätning. Det innebär att om inte samtliga mangrant slår sig ner framför tv:n påverkas inte tittarsiffrorna något vidare på kort sikt. Men på lång sikt bidrar ju reaktioner från användarna där till så kallade twitterstormar. När de omskrivs i media är det inte omöjligt att det indirekt leder till större intresse för programmet.

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro