ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Twittra för bättre vatten

Aron Andersson · 3 Feb 2009
Uppdaterad 15 Feb 2011
2 hours ago: is going to work.. and has a sore throat. 12 hours ago: feels stressed out because it’s soon time for bed again. 12 hours ago: has been for a walk. Cold as hell but really refreshing!

2 hours ago: is going to work.. and has a sore throat. 12 hours ago: feels stressed out because it’s soon time for bed again. 12 hours ago: has been for a walk. Cold as hell but really refreshing! Foto: Jonas Westin/bilden är ett montage


klar

Artikellänk är kopierad

Linda Pierre.
Linda Pierre.
Raiha Buchanan.
Raiha Buchanan.

Välgörenhet, porr, musik eller politik. Många är de som vill marknadsföra sig inom olika områden på nätet, och mikrobloggar är det senaste sättet att göra det på.Twitter och Bloggy är exempel på mikrobloggar som exploderar i Sverige just nu. Och de ger ännu mer nätutrymme för såväl organisationer och företag som privatpersoner och spammare att sprida sina budskap. – Det är bra på flera olika sätt. Både för att vara del av communityn men även för att ta pulsen på vad likasinnade människor är intresserade av, säger Linda Pierre som är medgrundare av Urban Lifestyle, ett företag som tio gånger om året kommer ut med trendrapporter om medialandskapet i Sverige.Varje ny tjänst som dyker upp innebär en ny marknadsföringskanal. För företagen är det ett billigt sätt att nå ut till bestämda målgrupper. Men det är inte i första hand ytterligare en reklampelare.– Jag tror att man ska passa sig för att bara mata ut länkar. Företag måste se det som att komma med något utöver det, att vara med i dialogen, säger Linda Pierre.Den 12 februari anordnas Twestival i städer världen över, bland annat i Stockholm, Göteborg, Malmö och Norrköping. Då kan twittrare världen över träffas i verkliga livet. Evenemanget är ett tillfälle att träffa andra personer som också använder tjänsten. Men det är också del av en insamling till välgörenhet.– Det startades av några britter i London, säger Raiha Buchanan. Hon har tagit på sig att anordna Stockholms Twestival och är bara en av de twittrare som bidragit till att göra Twestival till ett globalt evenemang.

Att sprida budskapet om välgörenhetsevenemanget via Twitter har visat sig vara lyckat. Över 175 städer kommer att anordna Twestivaler och förhoppningen i Stockholm är att få ihop 40 000 kronor. Raiha Buchanan tror bara att fler och fler kommer att använda de nya sociala tjänsterna som marknadsföringsplats.– Det är gratis och du kan nå ut till ett väldigt stort nätverk. Och så länge det är viktig information du delar med dig av tror jag inte att någon kommer att irriteras.Med medlemsökningen ökar även spammet, något som nog de flesta upplever som just irriterande. Men på Twitter är det du själv som sorterar ut det du tycker är relevant och konton som är ute efter att spamma är ofta lätta att avslöja.– Om en person följer jättemånga men själv inte har så väldigt många som följer den, då går den nästan alltid bort, säger Linda Pierre.Enligt henne kommer Twitter aldrig kunna ersätta traditionell marknadsföring. Tvåvägskommunikation i de sociala nätverken är dock något hon tycker fler företag borde anamma.– Jag tror att det är jätteviktigt att prata med sina anhängare eller kunder och mikrobloggar är ett ypperligt verktyg för det. Det kostar ingenting och du kan nå hela världen, säger Linda Pierre.

Artisten som twittrar för att öka publiken

Singer-songwritern Sofia Talvik är kanske artist-Sveriges flitigaste twittrare. Och hennes närvaro på Facebook, Myspace, Twitter, Bloggy med mera har gett mycket tillbaka.– För varje ny tjänst jag lägger till så får jag fler an-hängare varje dag. Jag tror verkligen att det ökar min publik, säger Sofia Talvik.Som chef över sitt eget skivbolag Makaki music sköter hon all marknadsföring själv, marknadsföring som enligt henne till 90 procent utgörs av bloggar, mikrobloggar och sociala nätverk.– Jag tror att man måste vara öppen för internet och allt som händer där. Det enda som finns är inte att sälja plastbitar. För mig handlar det om att bygga ett varumärke. Jag tror det finns många skivbolagsmänniskor och artister som är lite rädda för internet.Redan i början av sin karriär var Sofia Talvik tidig med att skaffa en hemsida och ha en tydlig närvaro på internet. Det gör att hon är väl införstådd med var det gäller att synas. Själv hävdar hon att max en timme om dagen ägnas åt att sköta den virala marknadsföringen. Att hon skulle vara en spammare är dock inget som hon är beredd att hålla med om.– Jag tror att de flesta som är ute på nätet är vana vid ett väldigt snabbt nyhetsflöde. De ser inte det som spam på det sättet, och det är det ju inte meningen att det ska vara heller.Kan du själv tröttna på spam?– Spam ser jag som mejl om Viagra eller liknande och det blockar jag bara. Handlar det om nyhetsbrev så kan du ju själv avanmäla dig.

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro