ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Tysk tillverkare beskylls för felen i Iphone 3G

Kristoffer Rengfors · 15 Aug 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Iphoneanvändare världen över larmar om problem med Apples hajpade telefon.
Iphoneanvändare världen över larmar om problem med Apples hajpade telefon.Foto: Scanpix

Ett felaktigt chips från tillverkaren Infineon beskylls nu i internationell media för att vara orsaken till de anslutningsproblem som rapporterats kring Apples Iphone 3G.Nyhetsbyrån Reuters rapporterar att Apple fortfarande inte vill kommentera problemen som rapporterats in från hela världen. Men enligt nyhetsbyrån kommer en mjukvaruppdatering som ska rätta till problemen att släppas i september. Redan några veckor efter lanseringen av Iphone 3G, som sålde i över en miljon enheter under första helgen, började rapporter om problem med telefonen att dyka upp. Många användare, främst i tätbefolkade storstadsområden i USA, har klagat på att telefonen tappar kontakt med 3G-nätet. Detta kan ske när användaren surfar, eller är mitt i ett telefonsamtal. Resltaten blir avbrutna telefonsamtal och att telefonen inte kan surfa med 3G-hastighet över mobilnätet. Problemen rapporteras främst i områden med tät befolkning då felet tros uppstå när många användare använder 3G-nätet samtidigt. Enligt Mac Insider slår Iphone 3G över till EDGE-nätet när den upplever att täckningen i 3G-nätet är för låg, även om det egentligen finns mer än nog täckning för att använda telefonen. Enligt tidningen Businessweek drabbas cirka 2 - 3 procent av all Iphonetrafik av dessa problem. Nu beskylls alltså den tyska halvledartillverkaren Infineon för problemen. Apple har inte bekräftat att det är Infineon som tillverkar de krånglande komponenterna i telefonen, men flera oberoende källor hävdar nu detta. Infineon vill inte kommentera ärendet för Reuters, men uppger att bolaget levererat 3G-chips till bland annat Samsung tidigare och inte fått några klagomål. Både Telia och amerikanska mobiloperatören AT&T har uppgett att de inte upplever problemen som allvarliga, och att inte särskilt många kunder hört av sig om problemen. 

klar

Artikellänk är kopierad

Kristoffer Rengfors
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro