ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Tyvärr saknas det kunskap i ledningen”

Leif Oldenburg//TT · 20 Nov 2012
Uppdaterad 19 Nov 2012
Lättnaden var påtaglig hos SAS-ledningen i går sedan samtliga fackförbund skrivit under. Men frågan är hur länge glädjen varar? Från vänster vice ordförande Jacob Wallenberg, ordförande Fritz Schur och den norske styrelseledamoten Dag Mejdell.

Lättnaden var påtaglig hos SAS-ledningen i går sedan samtliga fackförbund skrivit under. Men frågan är hur länge glädjen varar? Från vänster vice ordförande Jacob Wallenberg, ordförande Fritz Schur och den norske styrelseledamoten Dag Mejdell. Foto:  Jakob Jorgensen/AP PHOTO


SAS är räddat. Men det kan redan vara för sent. Experten: Ledningen saknar kunskap".

klar

Artikellänk är kopierad

SAS-konkursen är avvärjd – för den här gången. Men experterna är eniga: Snart kan det vara dags för nya, nattliga krismöten.

– Sparpaketet är absolut ingen lösning för SAS. Det är bara första nyckeln i dörren för att överleva, säger Anders Lidman, flyganalytiker och vd för konsultföretaget Aeropol.

I går eftermiddag skrev det danska kabinfacket som sista fackförbund under ett avtal med SAS. Avtalen med de åtta fackförbunden innebär att SAS kan genomföra sparpaketet på 3 miljarder kronor och dessutom får tillgång till krediter på 3,5 miljarder fram till 2015.

– SAS kan inte spara sig ur krisen. Nu måste man börja tjäna pengar. Men tiderna har förändrats. Det går inte längre att tjäna pengar på affärsresor i Europa, säger Anders Lidman.

Enligt honom har tiden runnit ifrån SAS. Företagen betalar inte längre flera tusen extra för en plats i business class till exempelvis Madrid. I Europa regerar lågprisbolagen. De traditionella flygbolagen får slåss om affärsresenärerna till Asien och USA. En plats i business class Europa–New York kostar i dag mellan 25 000 och 40 000 kronor tur och retur.

På en fullbokad Atlantflygning upptar business class cirka 14 procent av platserna – men står för 50 procent av intäkterna.

– Det här har andra flygbolag insett för länge sedan. Tyvärr saknas det kunskap i SAS-ledningen, säger Anders Lidman.

Problemet för SAS är att halva flygflottan på långlinjerna är föråldrad samtidigt som konkurrenterna snart har nya bränslesnåla plan klara på startplattan.

– SAS enda chans att överleva är långlinjerna. Men ledningen har vaknat fem över tolv. Det kan redan vara för sent, säger Anders Lidman.

Orolig – boka med kreditkort

SAS är räddat för stunden, men det är svårt att vägleda konsumenterna kring hur de ska tänka när de bokar flygbiljetter hos bolaget framöver, säger Hans Lundin, presschef på Konsumentverket.

– Vad det verkar är det återigen lugnt för SAS kunder. Men är man orolig kan man välja att betala sin flygstol med kreditkort, då kan man vid en konkurs ställa samma krav på kreditgivaren som på flygbolaget.

Jan Ohlsson, chefredaktör på Travelinsider, anser att det inte finns anledning till oro när det gäller biljetter på kort sikt.

– Januari och februari är okej, och säkert en stund till. Men längre bort än ett halvår skulle jag inte råda.

TT: Vad ska man göra med sina Eurobonuspoäng? – Ja, de ryker vid en eventuell konkurs. Så jag skulle börja konsumera upp dem nu.

klar

Artikellänk är kopierad

Leif Oldenburg//TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro