ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Undersökning: Det här är den typiska svenska porrtittaren

Natalie Demirian · 20 Aug 2017
Uppdaterad 20 Aug 2017

Foto: Shutterstock/IBL


De flesta av svenskarna tittar på porr ensamma och är nöjda med hur ofta de tittar. Det visar en ny undersökning om svenskarnas porrvanor gjord av Yougov på uppdrag av Metro.

klar

Artikellänk är kopierad

48 procent av svenskarna uppger att de aldrig tittar på porr. Men siffran skiljer sig stort mellan män och kvinnor. Medan 27 procent av alla män inte tittar är motsvarande siffra för kvinnor 67 procent.

Samtidigt tittar 2 procent på varje dag, och 8 procent tittar flera gånger i veckan.

Majoriteten, 67 procent, är nöjda med hur ofta de tittar i dag. Men de finns också de som uppger att de gärna skulle vilja titta mindre på porr. Det gäller främst män i åldrarna 18-34, där 18 procent önskar att de tittade mer sällan.

När svenskarna tittar på porr föredrar de att inte ha sällskap av någon annan. 63 procent tittar när de är ensamma, medan 19 procent uppger att de tittar både när de är ensamma och tillsammans med en partner.

Undersökningen visar också att en tredjedel av alla svenskar hade blivit arga om de upptäckt att ens partner tittade på porr, varav fler kvinnor än män uppger att de hade blivit arga.

Tre av fem av de svarande tycker att porrindustrin är oetisk. Lika många uppger att de inte känner skam över att titta på porr.

Siffrorna skiljer sig ofta mellan kvinnor och mäns porrvanor. Hur kan det komma sig?

– Det beror delvis på hur porrfilmer generellt sett ser ut. Många uppfattar att den porren som är mest tillgänglig i dag känns som att den är gjord av män för män. En annan sak som bidrar är självklart också att vi har olika utrymme för män och kvinnor generellt sett att uppleva att man kan vara sexuell, har Pelle Ullholm, sexualupplysare på RFSU, sagt tidigare i en intervju med Metro.

pil
Om undersökningen

Undersökningen är genomförd i YouGovs onlinepanel under perioden 11‐15 augusti 2017. 1526 personer har genomfört undersökningen.

Målgrupp är kvinnor och män från 18 år och uppåt. Urvalet är representativt för den svenska befolkningen för kön, ålder, region och senaste riksdagsval.

klar

Artikellänk är kopierad

Natalie Demirian
Natalie Demirian
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro