ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

UNF sågar öllek som sprids på sociala medier

Linnea Holgersson · 13 Feb 2014
Uppdaterad 14 Feb 2014

Du bli utmanad, du sveper en öl. Det är reglerna för en ny öl-lek som cirkulerar på nätet. Detta kritiseras av Ungdomens nykterhetsförbund.

klar

Artikellänk är kopierad

Du har 24 timmar på dig att filma när du sveper en öl och lägga upp den på din Facebook om du blir utmanad. Annars blir du skyldig den som utmanade dig en platta öl.

En av dem som antog utmaningen är Julia Stjerna, 20. Men istället för en öl valde hon att svepa fyra.

– Jag blev utmanad av min kompis och tyckte det var en kul grej bara, Jag säger inte nej till sådant. Var och en får ta ansvar för sig själv om de väljer att anta utmaningen och falla för grupptrycket, säger hon.

Videon har eskalerat i tusentals kommentarer och nära på 10 000 likes på 18 timmar. Efter Julia Stjerna publicerat vidoen blev hon stoppad på tunnelbanan av en person som sagt: ”Där är ju öl-tjejen”.

Leken som kallas Neknomination har tagit en livfarlig spridning utomlands, skriver The Telegraph och The Mirror. Två britter och två irländare har dött som konsekvens av att leken inte längre går ut på att man dricker en öl, utan istället dödliga mängder med alkohol. Det finns inga uppgifter om att någon har dött i Sverige.

Malin Thorson, ordförande för Ungdomens nykterhetsförbund förklarar att öl-leken är ett problem i ett större sammanhang.

– Sociala medier är bra för spridning och det är större risk att man faller för grupptrycket om man har alla sina facebookvänner som förväntar sig att man ska dricka, än om det är tre kompisar på en fest. Det blir allvarligt om det sprids bland de som är under 18 år, säger Malin Thorson.

Ungdomens nykterhetsförbund jobbar med att ändra synen på alkohol.

– Om den ändras i samhället kommer attityden på sociala medier ändras. Det är på många sätt sorgligt att folk känner att de inte har roligare saker för sig än att svepa öl, säger hon.

LÄS MER: Studenter känner press att dricka alkohol

Var femte 13-åring har testat alkohol

Mer pengar läggs på alkoholreklam

”Hög förväntan på att dricka alkohol”

klar

Artikellänk är kopierad

Linnea Holgersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro