ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Unga mentorer coachar äldre

Helena Nilsson · 27 Aug 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Thérèse Mannheimer.

Thérèse Mannheimer.


klar

Artikellänk är kopierad

Andrea Toresson.
Andrea Toresson.

Thérèse Mannheimer valde att vända på begreppet mentorskap. Hon startade nätverket Brainspiration där unga personer agerar mentorer åt äldre.Idén till Brainspiration fick Thérèse Mannheimer när hon kommit i kontakt med Olle Söderberg, en erfaren affärsman.– Tanken var att han skulle vara min mentor, men han hade lika mycket att hämta från mig, berättar Thérèse Mannheimer.

Nätverket Brainspiration består av personer mellan 15 och 30 år som agerar mentorer åt företagsledare. Thérèse Mannheimer kallar personerna i nätverket för inspirander.När ett företag vänder sig till Brainspiration börjar Thérèse Mannheimer med att leta rätt på en inspirand som matchar företagets behov.

Hur väljer du ut dina inspirander?– De måste vara kommu­nikativa och vilja på­verka. Det är otroligt mycket viktigare att de har åsikter kring varumärken och företag än att de har jobbat på många ställen och inte reflekterat över vad de har lärt sig.

Du själv har nu två mentorer. Vad lär du dig av dem?– Olle ger mig stöd i min ledarroll och lärdomar utifrån sin breda erfarenhet. Dessutom har jag nytta av hans kontaktnät. Min yngre mentor Andrea Toresson ger mig energi, nya insikter och framför allt mod. Hon har ett väldigt öppet sinnelag och tänker ”varför skulle jag inte kunna göra det?” i stället för ”tänk om jag inte kan”.

Och inspiranden Andrea Toresson får i sin tur också ut mycket av det hela.– Det ger mig väldigt mycket att bli respekterad för det jag säger. Det är ju våra behov som kommer att räknas på marknaden. Sedan är det häftigt att kunna inspirera och samtidigt själv bli inspirerad.

4 skäl att ha en inspirand

DirektkontaktRak och ärlig direktkontakt med de unga generatio-nerna. Oavsett om de utgör din målgrupp, din rekryte­ringsbas eller din arbetsstyrka är de inte så enkla att förstå. I stället för att försöka gissa vad de tänker, fråga dem rakt ut!InspirationBas för nya idéer och underlag för inspiration. Nya tankar kommer inte som på beställning, men genom att tala med människor som lever i en annan verklighet än du gör kan du få intryck och utmaningar du inte var beredd på.FörståelseAtt förstå vad unga drivs av är ovärderlig kunskap för många företag. Det kan minska felmarginalen vid rekryteringar. De högst värderade drivkrafterna kan många gånger vara de motsatta mot vad ­arbets­givarna tror.Öppnare tänkEn inspirand kan fungera som bollplank gällande nya produkter, tjänster eller utvecklingsområden. Där erfarenhet ofta är väldigt värdefullt kan även ungas brist på erfarenhet vara en stor tillgång ur dessa aspekter. Brist på erfarenhet ger ofta ett öppnare tänk.

klar

Artikellänk är kopierad

Helena Nilsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro