ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Unga shoppar utan miljötänk

Conny Emmelin · 8 Nov 2011
Uppdaterad 8 Nov 2011

Två av tre unga tänker sällan eller aldrig på miljö- eller etiska faktorer när de handlar. Priset och kvaliteten är viktigast.

klar

Artikellänk är kopierad

Varken Siham Nouhi, 15, Trelleborg, eller Osame Issa, 15, Malmö, tänker på att det de shoppar ska  vara bra för miljön. – Nej, faktiskt inte, säger Siham. – Nej. Jag tänker inte på sådant när jag handlar, säger Osame.
Varken Siham Nouhi, 15, Trelleborg, eller Osame Issa, 15, Malmö, tänker på att det de shoppar ska vara bra för miljön. – Nej, faktiskt inte, säger Siham. – Nej. Jag tänker inte på sådant när jag handlar, säger Osame.Foto: kinga Lezanska Sjölin

Rättvisemärkt och Svanen­märkt påverkar inte ton­åriga konsumenter särskilt mycket när de shoppar. I stället är det priset och kvaliteten som styr. – Det är anmärkningsvärt. Det här är ingen obildad generation men det blir ändå annat som styr. Att köpa Miljö- eller Rättvisemärkt är lite dyrare. Och ungdomar har ofta begränsade resurser, säger Karin Echeverri, projektledare på Konsumentverket. Drygt 1 000 ungdomar mellan 15 och 17 år fick frågan vad de tänker på när de ska göra ett köp. Tre av fyra svarade att de ofta eller alltid tänkte på priset. Därefter är varans kvalitet viktigast. Flickor tänker i högre grad på hur varan påverkar miljön eller etiska aspekter av köpet än vad pojkar gör. – Tretton procent av flickorna tänker ofta eller alltid på etisk påverkan medan 9 procent av pojkarna gör samma sak inför ett köp, säger Echeverri. När det gäller hur andras åsikter påverkar, så är föräldrarnas och pojkvännens/flickvännens åsikter viktigare än vännernas. – Det är också så att pojkar tänker i högre grad på vad flickvännen tycker än vad flickor gör, säger Ech­everri.

klar

Artikellänk är kopierad

Conny Emmelin
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro