ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Ungdomarna inga trogna nätbrukare

Johanna Ohlson · 3 Jun 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Linn Franzén, Julia Carlberg, Frida Sandahl och Rebecca Miksic brukar alla vara inne på Bilddagboken. Varje dag.

Linn Franzén, Julia Carlberg, Frida Sandahl och Rebecca Miksic brukar alla vara inne på Bilddagboken. Varje dag. Foto: Christina Blom


klar

Artikellänk är kopierad

Mediekoncernerna satsar stora pengar på nätverkssajter för ungdomar. Men det är riskabla affärer.

– Man måste vara uppmärksam på vilken trend som finns runt nästa hörn, säger Stefan Palmquist, rådgivare på mediebyrån Carat.

Enligt Dagens industri har Playahead tappat en tredjedel av sina användare sedan MTG köpte sajten för 102 miljoner. Västerbottens-kuriren la sina pengar på Apberget, en annan sajt som tappar användare. Men trenden med communities är inte på väg bort. Tvärtom.– Det finns ett breddat utbud i dag. Förr fanns det några få stora där alla var, i dag är det mer fragmenterat, säger Stefan Palmquist.

Vill man bli en vinnare på marknaden gäller det att nischa sig. Konkurrensen är tuff. De stora internationella sajterna försöker slå sig in på lokala marknader och små, fräscha sajter uppstår hela tiden. – De som lyckas är de där användare känner en närhet. Antingen geografiskt eller via ett intresse. Så här ser det ut och aktörerna måste finna sig i att det.

klar

Artikellänk är kopierad

Johanna Ohlson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro