ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Uppåt för Volvo trots dalande bilbransch

Edvin Gepertz · 19 Okt 2011
Uppdaterad 19 Okt 2011
Volvo V60 visas upp i Bryssel – ett av märkets storsäljare.

Volvo V60 visas upp i Bryssel – ett av märkets storsäljare.


Rätt bilmodeller. Företaget ökade försäljningen med 22 procent i september. Men fler satsningar i Sverige väntas inte.

klar

Artikellänk är kopierad

Förra månaden sålde Volvo nästan 25 000 bilar i Europa. Det är en ökning med knappt 22 procent jämfört med september förra året, enligt den europeiska branschorganisationen Acea. – Vi går lite mot trenden här, vi är nu inte bara i Europa utan i världen det premiumbilsvarumärke som ökar mest. Ingen annan ökar så mycket. Rätt modeller på marknaden, det är det som skapar bra försäljningssiffror. Vi har lanserat ett par modeller som säljer väldigt bra över hela världen. Framför allt XC60, det är den bil som vi säljer mest av, säger Per-Åke Fröberg, press­chef på Volvo Person­vagnar. Marknaden för bilförsäljning har annars gått ner i Europa i år. Under januari–september har den totala försäljningen minskat med 0,8 procent jämfört med 2010. Samtidigt som Volvo ökar försäljningen på den europeiska marknaden satsar man också på att växa i Kina. Men det innebär inte att jobben försvinner från Sverige. – Den produktion vi har i Kina är avsedd enbart för den kinesiska marknaden. Det kommer till utöver de fabriker vi har redan i Torslanda och i Gent, ­säger Per-Åke Fröberg. Ökad produktion utomlands har också bidragit till ett större behov av ingenjörer. Volvo har just nu gjort klart med 450 av de   1 000 ingenjörer man tidigare i år tog beslut att anställa.

klar

Artikellänk är kopierad

Edvin Gepertz
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro