ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Uppsving för bryggeribranschen

Johan Kellman Larsson · 28 Okt 2011
Uppdaterad 27 Okt 2011
Fredrik Tunedal lämnde krogbranschen för att brygga sitt eget öl, här i Pang pang brewery i Hökarängen.

Fredrik Tunedal lämnde krogbranschen för att brygga sitt eget öl, här i Pang pang brewery i Hökarängen. Foto: Urban Brådhe


Under det senaste året har det poppat upp tio nya bryggerier. Metro besökte landets yngsta och minsta bryggeri i Hökarängen.

klar

Artikellänk är kopierad

I ett före detta bageri i Hökarängen ligger ”Pang pang brewery”. Fredrik Tunedal slutade i krogbranschen för att i stället börja brygga öl. – Jag har byggt upp verksamheten under ett och ett halvt år, och i juli stod jag med den första flaskan i handen. Reaktionerna har varit positiva, ölen tar slut snabbare än jag hinner leverera.

I början av året fanns 462 olika specialöl i Systembolagets sortiment. Sedan dess har ytterligare 83 specialöl tillkommit. Även bryggerierna har ökat; i början av 1980-talet fanns det åtta bryggerier i Sverige, i dag rör det sig om fler än femtio. – Det är en jättestark trend just nu. Ölet håller på att få den plats i svenskarnas dryckesmedvetande som det förtjänar, säger Cecilia Giertta som är vd för branschorganisationen Sveriges bryggerier.

Bara under de senaste åren har det dykt upp tio nya bryggerier i landet. Fredrik Tunedals ”Pang pang brewery” är ett av de yngsta – och minsta. – Jag skeppar ut ölen till olika krogar i närområdet, det blir ungefär 300 liter i veckan, säger Fredrik Tunedal. Fredrik Tunedals första öl heter ”Puttin’ in hours” – en amerikansk pale ale med en ekologisk humle från Nya Zeeland.

klar

Artikellänk är kopierad

Johan Kellman Larsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro