ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Ur funktion” – 15 000 gånger på ett år

Anders Göransson · 11 Apr 2014
Uppdaterad 13 Apr 2014
Här är den: Stockholms värsta rulltrappa!

Här är den: Stockholms värsta rulltrappa! Foto: Julio C Saint’ Just


Ur funktion”, ”felanmäld”, ”renovering pågår” - känns det igen? SL:s rulltrappor och hissar felanmäldes över 15 000 gånger i fjol. Värstingen bland rulltrapporna gick sönder 107 gånger, nästan var tredje dag.

klar

Artikellänk är kopierad

Rulltrappa nummer 19505...
Rulltrappa nummer 19505...Foto: Julio C Saint’ Just
...i Skarpnäcks tullbanestation.
...i Skarpnäcks tullbanestation.Foto: Julio C Saint’ Just
En syn som känns igen?
En syn som känns igen?Foto: Julio C Saint’ Just

Du är trött och stressad, och ser fram emot att vila benen en stund - men icke. Alltför ofta möts SL-resenären av stillastående rullband, rulltrappor och hissar.

För de flesta betyder det inte mer än en extra gångtur, men för rörelsehindrade blir konsekvenserna betydligt värre - man kan tvingas till långa omvägar och i värsta fall utestängas från SL-trafiken.

Bara i fjol fick SL:s driftcentral in 15 011 felanmälningar som gällde rulltrappor eller hissar. Somliga fel avhjälptes på en kvart, medan andra tog månader att reparera.

– Man får sätta det i relation till att vi har omkring 840 rulltrappor och hissar. Om man sållar bort falsklarm blir det mellan 15 och 17 fel om året per anläggning. Om det är mycket eller lite vill jag låta vara osagt, men alla fel ska ju åtgärdas så snabbt som möjligt, säger Jesper Pettersson på SL:s presstjänst.

HELA LISTAN: Hur ofta krånglar ”din” hiss eller rulltrappa?

Vid akuta fel, till exempel när någon sitter fast i en hiss, ska tekniker vara på plats inom en timme. Vid mindre akuta ärenden är inställelsetiden för reparatören sex timmar.

Enligt Kjell Ström, servicechef på Kone Metro som sköter underhållet, beror ungefär 40 procent av felanmälningarna på verkliga tekniska fel i maskineriet, medan övriga är följden av olika typer av yttre åverkan och grus, bokstavligen, i maskineriet.

– När det sandas på gatorna förs det med och trampas ned mellan stegen på rulltrappan, som stannar. Andra problem är att stoppknapparna inte får vara ifred, och att de svarta gummibanden slits ut av att folk åker på dem, säger han.

Metro har undersökt vilka uppgångar i t-bane- och pendeltrafiken som drabbas av flest felanmälningar. Hårt belastade T-centralen och Fridhemsplan, som har många rulltrappor och hissar, ligger inte oväntat i topp.

Men även vissa mindre trafikerade stationer sticker ut i statistiken. Hela 253 gånger i fjol kallades tekniker till Skarpnäck för att få igång strejkande hissar eller rulltrappor.

Rulltrappornas verklige ”bad boy” är nr 19505 i Skarpnäck, som felanmäldes inte mindre än 107 gånger i fjol.

Alviks norra uppgång är ett annat sorgebarn med 237 anmälda fel.

– Det har varit väldigt mycket problem med rulltrapporna i Alvik. De hör till de äldsta anläggningarna och står på tur för att bytas ut, säger Jesper Pettersson.

Enligt SL kostar det löpande underhållet av hissar och rulltrappor ungefär 50 miljoner kronor om året. Till det kommer utbyte av gamla anläggningar för ytterligare omkring 100 miljoner per år.

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Göransson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro