ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

USA spänner musklerna

Billy Andersson · 22 Aug 2006
Uppdaterad 16 Feb 2011
Ford Mustang – en av 2000-talets muskelbilar.

Ford Mustang – en av 2000-talets muskelbilar.


klar

Artikellänk är kopierad

Nya Dodge Challenger, som har tydlig retrokänsla i designen. ska börja byggas 2008.
Nya Dodge Challenger, som har tydlig retrokänsla i designen. ska börja byggas 2008.
Chevrolets Nya Camaro är rejält uppfräschad såväl in- som utvändigt.
Chevrolets Nya Camaro är rejält uppfräschad såväl in- som utvändigt.
Chevrolets Nya Camaro är rejält uppfräschad såväl in- som utvändigt.
Chevrolets Nya Camaro är rejält uppfräschad såväl in- som utvändigt.

De traditionella amerikanska muskelbilarna dog av törst när oljekrisen slog till 1973. I dag när oljepriset når nya höjder gör de comeback. Kultmodeller som Mustang, Camaro och Challenger är på gatorna igen. De nya muskelbilarna är häftiga, snabba och vänder sig till en ung publik. Precis som på 60-talet när de uppfanns av en reklammakare. Jim Wangers jobbade med Pontiacs reklam och 1964 drev han fram en högpresterande bil för gatubruk som kunde locka en snabbt växande ungdomsmarknad. Det blev Pontiac GTO. Någon månad senare presenterades Ford Mustang. En klassiker och själva formen för biltypen. En för den tiden liten bil med sportigt utseende och stor motor.GM togs på sängen av Mustangs framgångar. Snabbt tog man fram Chevrolet Camaro medan Chrysler kom med Dodge Charger. Alla amerikanska bilmärken skulle ha minst ett par muskelbilar i modellprogrammet. Konkurrensen drev fram allt mer muskler. Bilarna blev allt snabbare men varken deras väghållning eller bromsar hängde med. Vilket ledde till olyckor och missnöjda försäkringsbolag. – Det här var relativt billiga bilar och egentligen var de inte byggda för att hålla i så många år, säger Göran Lundström, ordförande för svenska Camaroklubben och själv ägare till en Camaro av första årsmodellen. Oljekrisen 1973 och krav på krocksäkerhet innebar döden för de traditionella muskelbilarna även om många strypta modeller levde vidare.De senaste tio åren har retrodesign haft framgång, även i bilbranschen. Det är en förklaring till att Ford 2004 bestämde sig för att återuppväcka Mustangen med det aggressiva utseendet den en gång hade. Det blev succé och nostalgifaktorn är stor. – Köparna är av alla typer men företrädesvis är de födda i slutet av 50-talet och på 60-talet, säger Håkan Anderson på Exklusive Cars, som importerar Mustang till Sverige. Alltså människor som minns de tuffa bilarna från sin barndom och som nu har råd att köpa en ny modern variant. Skillnaden mot 60-talet är att i dag översvämmas marknaden av små bilr med stora motorer. Och historien återupprepar sig. När Mustang fick framgång började Chevrolet att rota i arkiven och härom veckan lovade GM att Camaro ska återuppstå. En ny modell med klassiska Camarolinjer är framtagen. – Den är grym, sammanfattar Göran Lundström på Camaroklubben.Dodge har redan börjat bygga en Charger (som anses vara ett misslyckande) och ska börja tillverka en ny Challenger och ska produceras 2008. På Exklusive Cars finns det redan en väntelista, trots att det dröjer år innan bilarna kommer till Sverige. Och oljepriserna är ungefär på samma nivå som när muskelbilarna dog 1973. – I dag har bilarna modern teknik och drar inte så mycket bensin, och de kan användas året om, så jag tror att den här trenden hänger i sig, säger Håkan Anderson på Exklusive Cars.

klar

Artikellänk är kopierad

Billy Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro