ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Vad är Graph Search?

Aron Andersson · 16 Jan 2013
Uppdaterad 16 Jan 2013
Graph Search

Graph Search


klar

Artikellänk är kopierad

Facebook presenterade ingen mobil i går heller, trots envisa rykten om motsatsen. I stället fick Mark Zuckerberg hjälp på scen av danska superingenjören Lars Rasmussen, mest känd för att ha utvecklat Google Maps. (Han utvecklade även tillsammans med sin bror Google Wave, ett fiffigt samarbetsverktyg som dessvärre blev en stor flopp i slutändan).

På Facebook har han jobbat de senaste två åren, den sista tiden med att utveckla Graph Search, den stora nyhet som Facebook presenterade i går.

Men vad ÄR Graph Search egentligen?

Enkla svaret: ett sökverktyg. Det är ingen Google-konkurrent, utan en sökmotor för ”invärtes bruk”, alltså för den som vill söka PÅ Facebook.

Lite mer utvecklat: en smart sökmotor som svarar på specifika frågor som: ”finns det några bilder från 90-talet?”, eller ”har jag vänner som älskar skidskytte?”. Vid beta-lansering är det möjligt att söka efter personer, bilder, platser och intressen. Senare kommer det även gå att få träffar på musik som vänner lyssnat på eller statusuppdateringar. (Och det fungerar självklart bara på engelska till en början).

Syftet är att allt innehåll på Facebook ska bli enklare att hitta. Utöver att det ska bli möjligt att hitta vänner på ett nytt sätt är tanken också att sökfunktionen kan användas för att få bättre rekommendationer om till exempel restauranger, butiker, filmer, musik eller vad som helst. Detta ska ske med med användarnas integritet intakt, och det ska alltså vara möjligt att kunna välja om ens statusuppdateringar ska vara sökbara.

Lite mer syrligt: ett litet anti-klimax. Förväntningarna på vad Facebook skulle presentera var ändå ganska stora. Det bubblade i sociala medier och på tekniksajter inför lanseringen och en ny sökfunktion låter ju lagom kul. På pappret är det självklart mer användbart än Facebook Timeline, som introducerades för lite mer än ett år sedan. Detta är åtminstone mer än bara en kosmetisk uppdatering.

Men för att Graph Search ska fungera bra krävs ett relativt aktivt användande av Facebook. Att alla verkligen checkar in på restauranger de besöker, och visar vilken musik de lyssnar på. Potentialen FINNS här, nu gäller det bara att intresset är tillräckligt stort för att matcha ambitionerna.

Om du vill testa Graph Search går det att ställa sig i kö här.

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro