ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Vad innebär det att äta nyttigt, egentligen?

Filip Häggberg · 22 Apr 2017
Uppdaterad 9 Jul 2019
Socker och raffinerade kolhydrater ska du undvika – de gör ingen nytta alls i kroppen.

Socker och raffinerade kolhydrater ska du undvika – de gör ingen nytta alls i kroppen. Foto: IBL/Alamy/Rex features


LCHF, GI, 5:2, Atkins – vi pumpas med instruktioner om hur vi ska göra för att äta nyttigare och tappa kilon. Men är en diet som får oss att gå ner i vikt automatiskt en hälsosam kost? Vi frågade två experter.

klar

Artikellänk är kopierad

För att vara nyttig och att äta hälsosamt krävs det inte att du tar till speciella dieter, där du inte äter kolhydrater alls eller äter väldigt lite några dagar i veckan. Det berättar näringsfysiologen Karin Jonsson.

– Metoder som LCHF och 5:2-dieten kan absolut fylla en funktion – att gå ner i vikt. Det är lättare att hålla dig till strikta regler om vad du får äta och vad du inte får äta jämfört med att försöka äta ”lite lagom”. Men det behövs inte för att leva hälsosamt, det behöver inte vara så extremt, säger hon.

LÄS MER
Proteintrenden: Så nyttig är proteinglassen

Kostrådgivaren Carolin Helt håller med.

– Krångla inte till det så förtvivlat. Ät vanlig mat, säger hon.

Vad är onyttigt?

Det finns dock vissa livsmedel som du med fördel kan undvika om du vill äta nyttigt. Båda experter är eniga med att raffinerade, vita kolhydrater, inte gör någon nytta alls i kroppen.

– Rent vitt socker och raffinerade kolhydrater gör generellt ingen nytta. Du behöver inte vara fanatisk och äta noll gram, men vill du äta nyttigt ska du undvika det, säger Karin Jonsson.

LÄS MER
Testa äkta indiska smaker på lunchen

– Undvik den uppenbara skräpmaten, den som innehåller industrifetter, raffinerade kolhydrater, socker och tillsatser. Som godis, kakor, läsk, pizza, paj, snacks och bullar, säger Carolin Helt.

Så, vad ska vi äta egentligen?

– Fokusera på att i mesta möjliga mån välja råvaror före färdiga livsmedel. Grönsaker, frukt, rotfrukter, potatis, ris, bulgur och i proteinväg rent kött, fågel, fisk, ägg och naturella mejeriprodukter. Så länge du varierar, då blir spektrat av näringsämnena du får i dig större, säger Carolin Helt.

Karin Jonsson har en enkel regel: Ät varierat och så oraffinerat som möjligt.

LÄS MER
Medelhavsdieten skydd mot åldrande i cellerna

– Välj bort hårdprocessade livsmedel och välj i stället rena livsmedel. Vi kan inte äta ett sädeskorn plockat direkt från åkern, maten måste vara lite processad, men att ha kvar så mycket som möjligt av ursprungsprodukten är en bra riktlinje.

Måste jag räkna kalorier?

Det korta svaret på den frågan är nej. Kalorier är kroppens bränsle och får du i dig mer bränsle än du gör av med så kan det visserligen leda till att du går upp i vikt. Men några extra kilon är generellt ingenting du behöver vara rädd för, och det finns många fler faktorer som spelar in i att leva hälsosamt än din badrumsvåg. Oavsett hur mycket du väger så är det bra att röra på sig och försöka ha en aktiv livsstil. Och att konstant äta färre kalorier än du gör av med är inte heller alltid att rekommendera.

– Så länge du får i dig alla näringsämnen du behöver, kan du ligga på ett litet kaloriunderskott. Ett litet underskott kan vara positivt, men det kan också göra så att du känner dig trött och konstant sugen på mat, vilket minskas om du ligger i balans, säger Karin Jonsson.

– Är du viktstabil, är frisk, pigg och har kraft och ork att göra det du vill – då äter du tillräckligt, säger Carolin Helt.

LÄS MER
Så gör du för att laga nyttig och billig mat: Ta fram experimentslustan
klar

Artikellänk är kopierad

Filip Häggberg
Filip Häggberg
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro