ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Våg av klagomål mot Västtrafik

Peter Löwendahl · 7 Nov 2012
Uppdaterad 6 Nov 2012
Carl Larsson, 25, och Vangelis Floros, 22, åker ofta med Västtrafiks bussar och  reagerar på två saker. – Det är alldeles för varmt på vissa bussar, säger Vangelis  Floros. – Dörrarna stängs inte om det är för mycket folk, säger Carl Larsson.   

Carl Larsson, 25, och Vangelis Floros, 22, åker ofta med Västtrafiks bussar och  reagerar på två saker. – Det är alldeles för varmt på vissa bussar, säger Vangelis  Floros. – Dörrarna stängs inte om det är för mycket folk, säger Carl Larsson.    Foto: Christina Blom


Nära 80 klagomål har Västtrafiks buss-resenärer lämnat in – på bara två månader. Över hälften riktar sig till kommunägda GS Buss. – Det är inte rimligt över huvud taget, säger Bernt-Erik Johansson, busschef GS buss.

klar

Artikellänk är kopierad

GS Buss, som ägs av Göteborgs stad, kör ungefär 40 procent av busstrafiken i Göteborg, Mölndal och Partille. Men får nära 65 procent av klagomålen från resenärerna. 

Det står klart när Metro har granskat de två senaste månadernas klagomål. 

– Det ser vi givetvis allvarligt på att vi får mycket kundsynpunkter. Men jag har ingen jämförelse på hur det ser ut jämfört med våra konkurrenter, säger Bernt-Erik Johansson, busschef GS buss. 

Konkurrenterna är Veolia och Keolis som båda står för ungefär 30 procent av busstrafiken. Veolia får knappt 15 procent av klagomålen, Keolis drygt 20. 

Vanligaste klagomålet är värmen på bussarna, som fått nästan 30 anmälningar, följt av inställda bussar, överfulla bussar, stoppknappar som inte fungerar och problem med dörrarna. 

Bernt-Erik Johansson menar att inte alla klagomål ligger inom ramen för vad de som utförande bolag kan göra något åt. 

Står det i avtalet med Västtrafik att det ska vara en viss storlek på bussen, ska det vara det, och det måste GS buss diskutera fram en lösning på tillsammans med Västtrafik. Annat ska de lösa på egen hand. 

– Bussarna kontrolleras varje dygn, ur trafiksäkerhetssynpunkt, men även funktionssynpunkt. De ska ju fungera och det ska inte finnas något sådant, det är inte rimligt över huvud taget, säger Bernt-Erik Johansson. 

Här är några av resenärernas klagomål till Västtrafik: 

Dörrar som inte stängs "Jag mejlade min synpunkt till er för längesen angående att bussdörrarna inte stängdes och en man fick stå och hålla ihop dem hela bussresan, även på motorvägen. Fyllde i att jag ville ha svar, men har inte fått det än. Hoppas ni kan ge mig svar på den händelsen nu."

Klämde handen "Akta er för att hålla i stången som är närmast förarhytten. När föraren slänger upp dörren vid förarbyten finns ett beslag mitt på dörren som kommer tillräckligt nära stången för att klämma handen. Jag fick handen klämd så att det blödde i dag. "

Fruktansvärt varmt "Linje 17 så är det så fruktansvärt varmt att det knappt går att andas och man måste plocka av sig alla ytterkläder och tröjor, trots det så svettas man ändå."

Rev sig på skruvar "Steg på i mitten av bussen och skulle sätta mig, passerade sätet som jag tänkte mig på och hörde hur tyget i mina byxor sprack. Byxorna hade fastnat i säteskanten där två skruvar stack fram."

Fick blockera dörren "Jag var tvungen att fysiskt blockera dörren på 16-bussen för att inte min 2-åring skulle bli lämnad kvar på hållplatsen. Det var andra paret dörrar precis motorn på den dubbelledade bussen. Chauffören bör vara uppmärksam på sådant och bry sig om sådant."

klar

Artikellänk är kopierad

Peter Löwendahl
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro