ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Vapenhandel i nätspel numera miljardindustri

Kristoffer Rengfors · 25 Aug 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Tyska gamers spelar World of Warcraft på en mässa i Leipzig.

Tyska gamers spelar World of Warcraft på en mässa i Leipzig. Foto: Scanpix


klar

Artikellänk är kopierad

En halv miljon människor lever på att sälja virtuell tillgångar i rollspel på nätet. Det visar en färsk studie gjord vid universitet i Manchester. En hel industri håller på att växa fram kring ett fenomen som kallas "gold-farming", något som innebär att någon säljer virtuella tillgångar för verkliga pengar. Detta sker i spel som World of Warcraft och andra MMORPGer (massively multiplayer online role-playing game). Trots den stora mängd människor som lever på fenomenet är det långt ifrån alla som blir rika. Enligt studien beräknas ungefär 80 procent av alla guld-farmare vara från Kina och tjäna under 1 000 kronor i månaden på sitt arbete. Detta till trots så har "gold-farming" blivit en stor ekonomisk sektor i flera utvecklingsländer, skriver BBC.– Jag stötte först på "gold-farming" genom mitt eget spelande och antog då att det bara var något som gjordes i liten skala, säger Richard Heeks, som är professor vid universitetet i Manchester och författare av rapporten, till BBC.– Det är till viss del sant, men det visade sig att det är en väldigt stor mängd människor som gör det i liten skala, fortsätter han.Förutom försäljning av virtuella speltillbehör som vapen och riddjur säljer guld-farmarna även tjänster där de hjälper spelare att få sin avatar starkare. Den som inte har tid att spela mycket men vill ha en starkare avatar kan helt enkelt lämna bort avataren till en guld-farmare som spelar i spelarens ställe. Båda dessa former av "gold-farming" är något speltillverkare försöker stävja. Richard Heeks jämför fenomenet med den stora outsourcing av IT-tjänster som skett till Indien.– Runt år 2004 passerades antalet arbetare som jobbar med mjukvara i Indien. Nu är den siffran runt 900 000. Det här fenomenet går alltså att jämföra i storlek. Enligt Steven Davis, chef för spelsäkerhetsfirman Secure Play börjar fenomenet dessutom delas upp hierarkiskt i tredje världen. Nu finns exempelvis guld-farmare i Vietnam som utför samma tjänster åt kinesiska spelare, som de kinesiska utför åt spelare från västvärlden. – När det finns människor med mer pengar än tid, och de med mer tid än pengar kommer de alltid att mötas, säger Steven Davis, till BBC.

klar

Artikellänk är kopierad

Kristoffer Rengfors
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro