ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

Var med och förnya Stockholms kajer

Peter Lindholm · 10 Maj 2011
Uppdaterad 11 Maj 2011
Skeppsbron – Stockholms äldsta kaj. Stadens viktigaste hamn på 1700-talet och centrum för landets näringsliv. Men redan på 1800-talet förlorade Skeppsbron sin position som stadens främsta hamnområde. Utländska kryssningsfartyg angör här och det finns restauranger i de gamla tullhusen. Men framför allt är Skeppsbron i dag en belastad trafikled med en kaj som utnyttjas som bilparkering. Politiska förslag om en förnyelse har gått i stå.

Skeppsbron – Stockholms äldsta kaj. Stadens viktigaste hamn på 1700-talet och centrum för landets näringsliv. Men redan på 1800-talet förlorade Skeppsbron sin position som stadens främsta hamnområde. Utländska kryssningsfartyg angör här och det finns restauranger i de gamla tullhusen. Men framför allt är Skeppsbron i dag en belastad trafikled med en kaj som utnyttjas som bilparkering. Politiska förslag om en förnyelse har gått i stå. Foto: Urban Brådhe


Stockholm kallades för Nordens Venedig redan på 1500-talet. Men hur ser det ut där staden möter vattnet i dag? I årets upplaga av idétävlingen Förnya Stockholm tittar vi närmare på fyra kajer.

klar

Artikellänk är kopierad

Riddarholmen – Nationalskalden Evert Taube får förnyad aktualitet genom att pryda de nya 50-lapparna. Riddarholmskajen med Evert Taubes terrass, är däremot sällsamt bort-glömd. Området för liksom Taubes visor en tynande tillvaro. Hit hittar nästan bara de som arbetar på Riddarholmens olika myndigheter. Evert Taube själv, i form av Willy Gordons brons-skulptur, ser ut att höja handen i en uppgiven gest: Var är min publik?
Riddarholmen – Nationalskalden Evert Taube får förnyad aktualitet genom att pryda de nya 50-lapparna. Riddarholmskajen med Evert Taubes terrass, är däremot sällsamt bort-glömd. Området för liksom Taubes visor en tynande tillvaro. Hit hittar nästan bara de som arbetar på Riddarholmens olika myndigheter. Evert Taube själv, i form av Willy Gordons brons-skulptur, ser ut att höja handen i en uppgiven gest: Var är min publik?
Tegelbacken – Begreppet ”Tegelbackseländet” myntades redan på 1800-talet. Då som nu handlade det om trafiksituationen i ett ogästvänligt ingenmans- land som ingen gillar. ”En skam och en styggelse, en plats som tycks bära på sin egen fördömelse”, lyder Carl Otto Werkelids, kulturråd vid Sveriges ambassad i London, beskrivning av Tegelbacken. Dold bakom trafikplatsen finns en övergiven och outnytt­jad kaj som skulle kunna ge liv åt området.
Tegelbacken – Begreppet ”Tegelbackseländet” myntades redan på 1800-talet. Då som nu handlade det om trafiksituationen i ett ogästvänligt ingenmans- land som ingen gillar. ”En skam och en styggelse, en plats som tycks bära på sin egen fördömelse”, lyder Carl Otto Werkelids, kulturråd vid Sveriges ambassad i London, beskrivning av Tegelbacken. Dold bakom trafikplatsen finns en övergiven och outnytt­jad kaj som skulle kunna ge liv åt området.
Kajen längs Strömgatan – Mycket populär plats vintertid. För Strömmens vattenfåglar. Det är nämligen här de utfodras. Övriga året är det lugnare. Den här kajen, intill Kungsträdgården är ett ställe som man passerar. Till eller ifrån regeringskvarteren med Rosenbad och Sagerska palatset eller Slottet. En outnyttjad plats i hjärtat av Stockholm, omgärdat av historiska byggnader, som hamnat i utkanten i stället för i centrum.
Kajen längs Strömgatan – Mycket populär plats vintertid. För Strömmens vattenfåglar. Det är nämligen här de utfodras. Övriga året är det lugnare. Den här kajen, intill Kungsträdgården är ett ställe som man passerar. Till eller ifrån regeringskvarteren med Rosenbad och Sagerska palatset eller Slottet. En outnyttjad plats i hjärtat av Stockholm, omgärdat av historiska byggnader, som hamnat i utkanten i stället för i centrum.

Nu forsätter vi att förnya Stockholm. Det är en idétävling, i samarbete mellan Metro och Fastighetsägarna Stockholm, som kan förändra staden.

För två år sedan vann förslaget om ett hus på Barnhusbron, något som kan bli verklighet. I fjol ansåg Metros läsare att Gullmarsplan är den plats som är i störst behov av förnyelse.

Nu ställer vi frågan: ”Vilken av dessa kajer tycker du ska göras om för att bli mer attraktiv?”

Det handlar om kajer som förr var fulla av folkliv och aktiviteter, men som i dag känns outnyttjade eller ödsliga. – Mötet mellan staden och vattnet är ju väldigt karakteristiskt för Stockholm. Därför är det viktigt att man utvecklar dessa områden, säger Christer Jansson, vd på Fastighetsägarna Stockholm.

Vad betyder attraktiv i detta sammanhang? – Det får Stockholmarna avgöra.

Medverkande arkitektbyråer är Utopia Arkitekter, Nyréns Arkitektkontor, RB Arkitektur och Arrhov Frick Arkitektkontor.

RÖSTA PÅ DIN FAVORIT HÄR

TYCK TILL OM TÄVLINGEN PÅ FASTIGHETSÄGARNA STOCKHOLMS FACEBOOKSIDA

klar

Artikellänk är kopierad

Peter Lindholm
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro