ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Varför inte på webben?

Sophie Lokko · 19 Mar 2013
Uppdaterad 19 Mar 2013

klar

Artikellänk är kopierad

Hon kammade hem Kristallen för dokumentärserien Rebecca och Fiona, har producerat Danne & Bleckan, nominerats till Stora Journalistpriset för Årets nytänkare och utsetts till Supertalang av Veckans Affärer. Möt Agnes-Lo Åkerlind, som med en sällsynt fingertoppskänsla väckt liv i ett format ingen vågade tro på, och gjort Sveriges webb-tv till något att räkna med.  – Jag började min karriär som en sjukt bra praktikant på P3 på Sveriges Radio när jag var 19 år. När de sa åt mig att göra en enkät bestämde jag mig för att den skulle bli den bästa enkäten som någonsin hade gjorts. Om det innebar att jag skulle få stå ute på gatan till sent på kvällen gjorde jag det. Att komma tillbaka med ett halvtaskigt resultat bara för att ingen hade sagt åt mig att leverera på topp fanns inte i min världsbild, berättar Agnes-Lo Åkerlind. Hon jobbade kvar på P3 tills hon var 23 år, då hon på grund av anställningsreglerna var tvungen att sluta. Att komma tillbaka till radiovärlden när dörrarna en gång stängts förklarar Agnes-Lo är svårt. Trots att hon beskriver människorna på Sveriges Radio som vänliga menar hon att arbetsklimatet är kallt. – Att efter fyra hårt satsade år endast få ett ”Hejdå, ha ett bra liv” är väldigt snopet, så jag gav mig ut på nya jaktmarker istället. Det innebar den väldigt mycket större tv-branschen, förklarar Agnes-Lo. Åkerlind frilansade i några år tills hon 2006 började studera till tv-producent på Dramatiska Institutet. Efter utbildningen kontaktades hon av ett bolag som undrade om hon ville göra en serie för webben, vilket blev startskottet för något stort. Tillsammans med ett handplockat team tog Åkerlind 2011 fram webbtv-serien om dj-duon Rebecka och Fiona. Resultatet blev den allra första svenska webbserien att nomineras – och vinna – Kristallens pris för Bästa realityprogram. En ny trend hade skapats. – Innan våra serier kom in i bilden var det aldrig någon som gick till tv-bolagen för att pitcha en programidé för webben. Där hamnade bara korta klipp och överblivna intervjusnuttar, och ingen tog produktionen på allvar. För att människor ska se ett program på webben måste det vara förbannat bra, för där är alla val medvetna. Tittarna zappar inte mellan kanalerna som de gör framför tv-rutan. Lyckligtvis tänkte jag aldrig på webben som en andra klassens kanal, utan lade ner min själ i det som allt annat. Nu väller det plötsligt in förslag till tv-bolag och till kanaler om program som endast är avsedda för webben, vilket är en superhäftig övergång. Efter webbserierna har allting gått väldigt fort för Agnes-Lo Åkerlind. Efter flera år som frilansare arbetar hon nu som producent och utvecklare för det stora produktionsbolaget Eyeworks, och är reklamfilmsregissör för reklambyrån B Reel. – Jag har haft en väldigt trygg uppväxt, vilket gör att jag kommer in med en attityd om att jag kan och att det är en självklarhet att folk ska lyssna på det jag har att säga. Att jag har haft den möjligheten har så klart hjälpt mig en hel del, vilket egentligen är väldigt orättvist. Sen har jag en stor talang, ett jäkla driv och lämnar ingenting förrän det känns perfekt. Om du bara vet vart du vill kommer du långt.

I vilket format serier kommer att visas i om tio år bryr sig Agnes-Lo Åkerlind inte särskilt mycket om, men i en drömvärld hoppas hon på mer utrymme för att flera människor ska kunna lyftas fram. – Fler berättelser måste komma in i rutan. För att tittarna ska få en verklig bild av hur världen ser ut är det viktigt att fler än vita medelålders män huserar på skärmen. Många säger att det håller på att bli bättre, men det går så förbannat sakta. Ska vi vänta på att det ska lösa sig i samma takt som nu hinner mina barnbarns barnbarn dö innan vi ser annorlunda tv-program. Det hinner vi inte vänta på, och därför måste vi jobba ännu hårdare.

klar

Artikellänk är kopierad

Sophie Lokko
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro