ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Variation är nyckeln

Petra Axlund · 8 Mar 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

För att inte tröttna eller hamna på en platå gäller det att du hela tiden varierar din träning.– Försök prova på nya träningsformer och kliv ur din bekvämlighetszon, säger Jillian Michaels, fitness- och hälsoguru.Vad är den största hemligheten till att inte tröttna på sin träning? Svaret är enkelt: variation. För att du ska hålla motivationen uppe är det viktigt att träningen är rolig och att det är något som du tycker om att göra. För det mesta i alla fall. Är du medlem på ett gym är det bara att sätta i gång att testa olika klasser och gruppträningsformer. Ha som mål att testa något helt nytt minst en gång i månaden.

– Om du gör samma sak månad ut och månad in kommer du inte enbart att bli uttråkad utan din kropp kommer dessutom att vänja sig vid påfrestningen, säger Jillian Michaels.– Efter ett tag så spelar det inte någon roll vad du gör, du kommer inte att se de resultat du vill.

Jillian Michaels förklarar att våra kroppar är specialiserade på att försöka använda minsta möjliga energi och uppnå staus quo. För att bli starkare, snabbare och bättre måste man utmana kroppen. – Har du inte tränat på ett tag och gör tio armhävningar kommer du att få träningsvärk, men kör du dessa armhävningar varje dag kommer du inte att känna av något, säger Jillian Michaels.  

– Variera din träning och låt din kropp hela tiden få gissa vad som kommer att hända härnäst, det kan handla om att byta träningsform helt eller ändra längden, motståndet, tyngden, greppet och så vidare.

– När du varierar dig kommer du att ha roligt och se resultat.

klar

Artikellänk är kopierad

Petra Axlund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro