ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Varningen: Låt inte telefonförsäljarna hota med ditt personnummer

Karolina Skoglund · 5 Dec 2014
Uppdaterad 5 Dec 2014

klar

Artikellänk är kopierad

Varningar om personer som ringer dig och rabblar upp ditt personnummer svämmar nu över på nätet. Bakom numret gömmer sig ett säkerthetsföretag – som fått 131 anmälningar till Konsumentverket bara i år. 

”Jag kommer att anmäla detta!!! Han rabblar mitt personnummer och påstår att det är tillgängligt för alla på internet?" Jag frågade vad han ville sälja och han blev väldigt otrevlig. En försäljningstaktik som borde förbjudas i Sverige!”

”Detta nummer har ringt mig flera gånger den senaste månaden. Otrevliga, IQ-befriade personer som påstår sig veta allt om mig som privatperson. Ni som blir uppringda - svara inte” Så lyder bara några av varningarna för företaget Key Code Security AB som publicerats på sajten Missatsamtal.se.

Enligt Stefan Janson, som driver Missatsamtal.se, har många varningar för företaget dykt upp på senare tid. – Jag skulle säga att det är runt tio personer om dagen som lägger in nya varningar om företaget. Men de ringer ofta från olika nummer, så varningarna hamnar lite här och var.

Enligt Hans Lundin på Konsumentverket har företaget bara det senaste året anmälts 131 gånger. Främst är det från personer som omedvetet blivit kunder hos företaget Men anmälningarna gäller även det fräcka tillvägagångssättet, som innebär att säljaren skrämmer konsumenten genom att säga att dennes personnummer finns öppet på nätet följt av att den rabblar upp det. 

– En anmälare säger att de sagt att hans personuppgifter fanns på nätet, och att samtalet var en lätt chockbehandling för honom, säger hans Lundin.

Enligt honom har företaget och dess metoder existerat i flera år, men under olika namn.

Daniel Johansson är VD Key Code Security AB. Han känner till de anmälningar som finns mot företaget men menar att många handlar om att de anmält sig till NIX-registret, men som ändå får samtal. – Ofta är det ett par månaders dröjsmål med registret, vilket de själva inte vet. Och då kan man fråga sig om det verkligen är så många anmälningar med tanke på att vi ringer varje hushåll i Sverige tre gånger, säger han och fortsätter:

– När vi gör en försäljning via telefon bandar vi det. Därefter skickar vi ett avtal till kunden som berättar att den har ångerrätt. Att vi bara skulle skicka ut saker är inte lönsamt för oss. Våra tjänster bygger på att kunden stannar hos oss i flera år.

Hur motiverar du försäljningsmetoden att skrämma kunden genom att rabbla upp dennes personnummer i telefonen? – Id-kapningar är Sveriges största brottsliga problem vi har i dag. Vi har väldigt öppna och offentliga register i Sverige. Ditt personnummer med dina fyra sista siffror finns på nätet, och det kan bedragarna komma över. Vi informerar kunden om detta. Självklart är det oroväckande men det är ju så det ser ut.

klar

Artikellänk är kopierad

Karolina Skoglund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro