ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Varorna som ska locka kvinnor att handla

Josefin Svenberg · 18 Okt 2012
Uppdaterad 18 Okt 2012
Emilie Waxin visar ögonfransar till framlyktorna till bilarna. 

Emilie Waxin visar ögonfransar till framlyktorna till bilarna.  Foto: Gustav Hugosson


Rosa gym, dekorerade pennor och vinförpackningar som liknar handväskor – produkterna och koncepten som uttalat vänder sig särskilt till kvinnor blir allt fler.

klar

Artikellänk är kopierad

Kvinnor är den nya stora tillväxtmarknaden för bryggerikoncernen Carlsberg, enligt vd Jörgen Buhl Rasmussen, som planerar att lansera ett sötare öl:

– Kvinnor gillar inte den beska smaken av öl, säger Buhl Rasmussen i en intervju med The Sun.

Om ”kvinnoölet” lanseras blir det dock inte den första produkten riktad särskilt till kvinnor – den senaste tiden har det poppat upp en rad olika varor och koncept på temat.

– Det är intressant eftersom det i så fall innebär en renässans för en ganska primitiv gruppindelning. I dag talar vi annars mycket om jämställdhet, säger Magnus Söderlund, professor i marknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm.

Söderlund berättar att man i marknadsföringens begynnelse delade in grupper efter faktorer som kön och ålder.

– Idén bakom det här  som sker nu är troligtvis signalvärdet i att man tydliggör en grupp som tidigare inte har synts i marknadsföringen för en viss typ av produkter, säger Söderlund.

Gunilla Jarlbro, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet, säger så här:

– Att man ytterligare ska befästa manlighet och kvinnlighet är kanske inte rent samhällsmässigt intressant, men det är mycket möjligt att det lönar sig ekonomiskt – annars hade väl man inte gjort det.

Exempel på varorna

Bildelsbutik. "Kvinnliga bilister i storstäder” är målgruppen för bildelskedjan Mekonomens butikskoncept i Liljeholmen, Stockholm.

Penna.  I september i år blev gelpennan ”Bic for her” en snackis. Den beskrevs som ergonomiskt anpassad för kvinnor och med dekorerad penn kropp.

Gym. Metro skrev i augusti i år om Rosa Skrot i Stockholm – ett gym bara för kvinnor, inrett i rosa och guld, och med enbart kvinnliga instruktörer.

Rakhyvel. Rakhyvlar har länge funnits i olika varianter för män och kvinnor, där form och färg skiljer sig åt mellan versionerna.

Snus. Genom åren har flera snussorter med små portioner i snygga förpackningar lanserats. En som uttalat vände sig till kvinnor var Vertigo.

Vinbox. För några år sedan lanserade Vernissage sitt ”bag-in-bag-vin” i en vinbox som liknar en handväska. 

Nätbingo. Spelsajten MariaBingo marknadsför sig som en bingohall online, som enbart riktar sig till kvinnor.

klar

Artikellänk är kopierad

Josefin Svenberg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro