ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Vegofeber – nya gröna vågen är här

Maria Zaitzewsky · 20 Feb 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
– Vi går alltmer från det storskaliga och massproducerade till det småskaliga och närodlade. Men butikerna släpar tyvärr fortfarande efter, säger Stefan Eriksson, Årets kock 2005.

– Vi går alltmer från det storskaliga och massproducerade till det småskaliga och närodlade. Men butikerna släpar tyvärr fortfarande efter, säger Stefan Eriksson, Årets kock 2005.


klar

Artikellänk är kopierad

VEGETARISKT. Gröna vågen är åter här. Ekologiskt grönt och närodlat har slagit igenom på allvar i Sverige. Under de senaste fem-tio åren har försäljningen av frukt och grönsaker ökat dramatiskt, inte minst de ekologiska, och förra året landade totalförsäljningen av ekologiska livsmedel i världen på 270 miljarder kronor, vilket är en ökning på 20 procent på ett år.

Vid de svenska middagsborden äts allt mer grönsaker och då handlar det inte bara om sallad och tomater utan om lagade rätter där grönsaker utgör råvaran. Numera äter vi 74 kilo grönsaker per person och år, en ökning med 81 procent sedan 1980.Quorn, tzay, tofu, bönor och linser av alla sorter, liksom vegetarisk färdigmat är numera standard i matbutikerna.

Andelen renodlade vegetarianer ligger dock ganska still och utgör 1-2 procent av befolkningen, enligt Livsmedelsverket.– Medvetenheten om födans roll för hälsa, etik och miljö har ökat och fler väljer aktivt vegetariskt minst en gång per vecka, utan att man är vegetarian. Tidigare förknippades ofta vegetariskt med sallad, rårivet, linsgrytor och liknande, men i takt med att vi har fått fler internationella produkter till butikerna, att man reser mer och smakar andra länders mat, har människor blivit öppnare inför att prova nya smaker. Dessutom har vi fler sorters grönsaker att välja på i dag och vi kan också köpa ekologiskt eller närodlat, vilket många är beredda att betala extra för, säger etnologen Veronica Abnerson och tillägger att i och med att mattidningarna numera gärna lyfter fram närodlat och har gröna recept, ökar intresset bland konsumenterna.

Enligt Abnersson är kvinnor generellt mer benägna att äta vegomat, men allt fler unga män väljer grönsaker före kött – för att det är viktigt för dem att hålla sig i trim och se fräscha ut.Veronica Abnerson menar att vi svenskar är särskilt öppna för nyheter och inte så traditionsbundna. Men i ett internationellt perspektiv ligger vi efter. Eko-trenden är betydligt starkare i exempelvis USA och England. Här i Sverige återfinns de ekologiskt och vegetariskt medvetna konsumenterna mest i storstadsregionerna. Det är i storstäderna man hittar nischade vegorestauranger eller krogar som inriktat sig på närodlat och ekologiskt.

Som restaurang Street på Södermalm i Stockholm, där man uteslutande lagar årstidsbunden mat och där man har direktkontakt med lokala odlare och uppfödare. – Fördelarna är många. Vi får bra och färska råvaror som har mycket smak, vi sparar miljön eftersom transporterna är korta och det känns bra att gynna en lokal uppfödare, som vi kan prata direkt med. Gästerna uppskattar vårt koncept, att de får information om råvarornas ursprung, säger Streets kökschef Isak Wiig. Som kock anser han att man måste våga prova sig fram och se varje råvara som viktig, också grönsaker. Han efterlyser mer fantasi hos krögarna generellt och en vilja att uppgradera grönsakernas roll i matlagningen.– Många lunchkrogar serverar fortfarande en risfylld paprika eller wokade grönsaker som standard till vegetarianer. Det känns trist, säger han.

Vegetarisk mat kräver nämligen kunskap, för att den ska vara näringsmässigt fullgod. Exempelvis bönor, nötter och tofu är bra proteinkällor som behövs för att göra måltiden balanserad. Markus Aujalay, Årets Kock 2004, vurmar för grön mat och har skrivit en inspirationsbok ”Markus Aujalay med mycket grönt”, som kommer i april. Han vill se mera vegomat på de svenska borden och vill bidra till ett förändrat synsätt på grönsaker. Inte av hälsomässiga skäl utan helt enkelt för att det är gott.– Det finns en negativ syn på grönsaker och frukt som något nödvändigt ont, något vi måste tvinga i oss för att må bra. Man glömmer att mat handlar om livsnjutning och att grönsaker, rätt tillagade, kan vara minst lika gott som vilken annan mat som helst, säger han. Årets kock 2005, Stefan Eriksson, anser att trenden är glasklar – vi går alltmer från det storskaliga och massproducerade till det småskaliga och närodlade. Men butikerna släpar tyvärr fortfarande efter, åtminstone vad gäller närodlat, det är inte alltid så lätt att få tag i.

Normen har hittills varit det onaturliga och besprutade. Men det kommer det att förändras med tiden, tror Stefan Eriksson, så att normen blir det vi i dag kallar ekologiskt.– Miljödebatten spelar naturligtvis in. Men folk har också blivit mer kvalitetsmedvetna. Man vill att det ska smaka bra och man betalar gärna extra för kött och grönt från en producent man kan relatera till och träffa. Självklart känns det trevligare och tryggare att handla grönsaker som kommer från din lokala bonde, än från en odlare på andra sidan jordklotet.

klar

Artikellänk är kopierad

Maria Zaitzewsky
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro