ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Vem betalar nya blå linjen?

Anders Göransson · 16 Mar 2012
Uppdaterad 16 Mar 2012

I går kom till slut beskedet – tunnelbanans blå linje ska byggas ut till Nacka. Men alla de viktiga frågorna kvarstår: När? Var? Och vem ska betala?

klar

Artikellänk är kopierad

Efter åratal av diskussioner finns nu en politisk överenskommelse om tunnelbana till Nacka.

I går meddelade landstinget, Nacka kommun och Stockholms stad att de genomför en gemensam förstudie – och därmed är vägen utstakad för den största t-baneutbyggnaden sedan 1970-talet.

SL-ordföranden Christer G Wennerholm (M), som tidigare sagt att t-banan är färdigbyggd, har nu ändrat sig. En orsak är att befolkningen växer snabbare än väntat.

– Det här steget är naturligt eftersom regionen växer så det knakar. En förbättrad kollektivtrafik är nödvändig, sa han vid en pressträff i går, förlagd nere i Kungsträdgårdens t-banestation.

Finansieringen av jätteprojektet är inte klar – långt därifrån. Man ”förutsätter” att staten kommer att bidra.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd säger till Metro att hon räknar med att det kommer en förfrågan när förstudien är klar. Några konkreta besked vill hon inte ge.

– Men det är helt klart att Stockholm behöver mer av allt, särskilt av kollektivtrafik.  

Den planerade förbindelsen ska öppna möjligheter för nya bostäder åt 40 000 människor, främst i Nacka. Men det huvudalternativ som nu ska undersökas innebär att nya t-banestationer skjuter upp även i Sofia på Södermalm och i Hammarby sjöstad – vilket glädjer Stockholms finansborgarråd Sten Nordin (M).

– Det är förstås otroligt intressant för oss, säger han.

Socialdemokraterna välkomnar beskedet, men tycker att det borde ha kommit långt tidigare. Partiet efterlyser en konkret tidsplan.

Även Stockholms handelskammare är positiv till utbyggd tunnelbana. Organisationen tycker att staten borde medfinansiera.

– Stockholms län står för drygt hälften av de direkta statsskatterna. Det är viktigt för hela Sverige att regionen fungerar, säger vd:n Maria Rankka.

Frågetecken kring bygget

Sträckningen?

I förstudien finns en ”prioriterat alternativ” som går i en bergtunnel under Saltsjön via östra Södermalm och Hammarby sjöstad och vidare mot Nacka. Exakt var stationerna ska ligga är inte klart. Men även andra alternativa sträckningar ska undersökas för att hitta den mest kostnadseffektiva lösningen.

Pengarna?

Mellan 11 och 16,5 miljarder kronor bedöms t-banan till Nacka kosta att bygga. För att projektet ska kunna genomföras krävs sannolikt statlig medfinansiering. Men kommer finansminister Anders Borg att öppna statens plånbok för ett projekt som främst berör Stockholm och Nacka? I dag finns ingen sådan överenskommelse.

Tidsplanen?

”Så fort som möjligt.” Tydligare besked än så gick inte att få vid gårdagens pressträff. I den idéstudie som SL gjort bedöms att ledtiden från påbörjad förstudie till trafikstart är mellan 15 och 20 år – vilken torde betyda att det kan vara dags att klippa band omkring 2030. Men det är en uttalad ambition att processen ska gå snabbare än så. 2025?

klar

Artikellänk är kopierad

Anders Göransson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro