ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Vi kan bli mycket bättre”

Viktor Bendz och Elisabeth Braw · 30 Mar 2012
Uppdaterad 30 Mar 2012
Gröna urbana New York. En gammal spårväg har förvandlats till en park – High lane park. 

Gröna urbana New York. En gammal spårväg har förvandlats till en park – High lane park.  Foto: Spencer Platt/Getty Images


Svenska städer räknas till några av världens bästa på miljö. Men vi släpper ändå ut 6,5 ton koldioxid per invånare och år. – Vi har en livsstil som är energiintensiv. Mycket beror på det vi äter och shoppar, säger WWF:s Carina Borgström-Hansson.

klar

Artikellänk är kopierad

Många av världens städer blir grönare på flera sätt. Storsatsningar på sopsortering och återvinning, bussar som går på biogas, utbyggd kollektivtrafik och nya cykelbanor är bara ett axplock av olika sätt storstäder miljöanpassar sig. 

– Grönt har blivit mainstream och städer gör en kraftansträngning för att bli ännu grönare, säger Sascha Haselmeyer som är generaldirektör på danska stads- och innovationsorganisationen Living Labs.

Men utsläppen fortsätter vara höga. 60 procent av Sveriges utsläpp kommer från storstadsregionerna. Majoriteten av dem kommer från maten vi äter – och slänger, det vi köper och dit vi reser. 

– Vi har ganska gott rykte internationellt. Vi är relativt duktiga på stadsplanering i Sverige. Dessutom har bostadssektorn minskat sina utsläpp avsevärt utan att någon behövt frysa för det. Men vi ska inte slå oss för bröstet för det, vi kan bli mycket bättre, säger Carina Borgström-Hansson, sakkunnig om ekologiska fotavtryck på Världsnaturfonden.

Internationellt klassas städer som Köpenhamn och Eindhoven, i Nederländerna, som föredömen. Där ligger fokus på att reducera – till och med eliminera – sina utsläpp av växthusgaser. 

Men de svenska städerna ligger också högt i kurs. Det görs många satsningar för att minska utsläppen. I Göteborg införs trängselskatt nästa år och kollektivtrafiken byggs ut. Över en tioårsperiod ska staden ha byggt ut spårvagnsnätet, infört nya busslinjer och förbättrat cykelvägarna. I Malmö drivs alla stads- och regionalbussar med biogas och cykelvägarna är väl utbyggda. Till 2020 ska flera stadsdelar försörjas med förnyelsebar energi.

Stockholm befinner sig mitt i en ambitiös och mångårig satsning på ”förgröning”. Citybanan, nya spårvägar, cykelbanor och stadsdelarna Haga-staden och Norra Djurgårdsstaden vittnar om det. Enligt Världsnaturfonden är satsningarna bra, men långt ifrån tillräckliga. Och i en internationell jämförelse är de flesta utländska städerna långt efter.

– Miljötänket finns inte överallt, och det är inte bara en fråga om pengar. I ett land som Sverige vill invånarna leva miljövänligare, så regeringen reagerar på det, säger Sasha Haselmeyer.

klar

Artikellänk är kopierad

Viktor Bendz och Elisabeth Braw
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro