ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Vi vuxna måste ta ansvaret och ta tag i det här”

Karolina Skoglund · 13 Dec 2013
Uppdaterad 13 Dec 2013
Peter Rylander har föreläst för både elever och föräldrar om vikten av respekt och rätt attityd i skolan.

Peter Rylander har föreläst för både elever och föräldrar om vikten av respekt och rätt attityd i skolan. Foto: lotta bergseth


Om föräldrar bara såg till att barnen gick till skolan med en bättre respekt för vuxna skulle dagens skola se helt annorlunda ut. Det menar föreläsaren Peter Rylander, som tycker att barns attityder i skolan bara blir värre och värre.

klar

Artikellänk är kopierad

Att skolan är i kris handlar varken om lärare, politiska beslut eller skolform. Det handlar om att fostran av barnen i hemmet är under all kritik. Det menar Peter Rylander, som föreläst för både barn och föräldrar på över 170 skolor om just vikten av respekt och rätt attityd. 

– Barnens attityd är helt fel. Det spelar ingen roll vad de kommer ifrån för typ av familjer eller hur gamla de är. Barnen får en sämre och mindre fostran ju längre tiden går och det är först och främst föräldrarnas fel, säger han. 

Anledningen till att fostran blir allt sämre handlar om att vi inte vågar prata om värdegrunder hemma. Ingen förälder vill vara den som inte kan uppfostra sina barn, säger han. 

– Men vi vuxna måste ta ansvaret och ta tag i det här. 

När eleverna blir för stökiga i skolan orkar lärarna till slut inte med, menar han. Som exempel tar han upp en vän som är lärare, som uppger att 70 procent av alla elever sitter med sina mobiltelefoner under lektionerna. 

– Det har gått alldeles för långt och det är inte acceptabelt. Här måste kommunikationen mellan skolan och föräldrarna bli bättre. Många föräldrar tänker ”det där fixar skolan”, men så är det inte. 

För att fånga upp de fall där föräldrarna inte får pli på sina barn krävs lärare som inte bara brinner för att undervisa – utan även för att leda. 

– Annars kör barnen över läraren. Jag tror på två lösningar. Den ena är att föräldrarna får stå upp för barnens fostran. En annan kan vara ett personlighetstest för Lärarhögskolan som garanterar att lärarna, utöver undervisningen, även kan hantera barnens jargong.

LÄS MER: Experter kritiska till Pisa-rapport

SE ÄVEN: Kritikerna: Skyll inte ifrån dig, Björklund

HUR MYCKET KAN DU?Här kan du göra Pisa-testet själv

► Här kan du ladda ner hela Pisa-rapporten 

”Måste sluta strössla teknik över unga”

Sven Rollenhagen är specialist på dataspels- och internetberoende. Han menar att de sjunkande resultaten i skolan i allra högsta grad är förknippade med den elektronik som de allra flesta skolungdomar i dag har tillgång till.

– Jag ser en jättetydlig koppling. Det här problemet fanns inte förr, när tekniken inte fanns. Hade jag fått ta med mig mina leksaker in på lektionen hade jag nog också haft svårt att fokusera på skolan, säger han.

Ändå lockar skolorna med datorer för att få fler elever och givetvis används de inte bara till skolarbete under lektionerna, menar han. 

–Tyvärr vet spelföretagen bättre hur de ska fånga ungdomarnas intresse än vad skolan gör.

Som lösning tror han att skolorna måste bli bättre på att införa tydliga policyer över vad som gäller med teknikanvändning i skolan. 

Dessutom anser han att föräldrarna borde vara mer försiktiga med att strössla teknik över barnen.

LÄS OCKSÅ: Pisa-rapport sätter prestige på spel

LÄS OCKSÅ: Hur ska den svenska skolan räddas?

klar

Artikellänk är kopierad

Karolina Skoglund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro