ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Vilken träning passar?

Ingrid Arinell · 25 Aug 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011
Klättring tränar både styrka, uthållighet och sinnet.

Klättring tränar både styrka, uthållighet och sinnet. Foto: Lotta Imberg


• Vad du än vill få ut av höstens träning så finns det något som passar dig • Metro listar fördelar och riskerna med fem vanliga träningsformer

klar

Artikellänk är kopierad

KlättringDet här tränar du: En tredjedel styrka, en tredjedel uthållighet, en tredjedel mentalt.Kondition: Nej.Muskelgrupper som tränas: Främst underarmar och axlar. Ibland även mage och rygg. Andra fördelar: Bra psykisk träning. Man jämför sig inte med andra utan sätter upp egna mål. Passar: Den som gillar utmaningar. Risker: Överbelastning på fingrarna. Fallrisk.  Källa: Charlotte Hederen, ansvarig för ungdomsinstruktörerna på Klätterverket, StockholmRidningDet här tränar du: Allsidig styrketräning, koordinationKondition: Nej.Muskelgrupper som tränas: I stort sett hela kroppen. Fokus på mage, ben och ländrygg. Andra fördelar: Bra hållning.Risker: Olycksfall. Passar: Den som vill ha en allsidig träningsform.Källa: Marcus Ljungqvist, ridinstruktör på Stenholmenislandshästcenter, LinköpingSpinningDet här tränar du: Kondition, uthållig-het.Kondition: Det är lätt att ta ut sig lite mer än vad man tror att man klarar av.Muskelgrupper som tränas: Rumpan och benenAndra fördelar: Bra mental träning eftersom du kopplar bort allt annat.Risker: Låg skaderisk. Skonsamt för knäna. Passar: Alla som gillar att ta i och träna till musik. Källa: Susanne Weber,träningsspecialist på Friskis och Svettis, StockholmFotbollDet här tränar du: Kondition och styrka. Kondition: Ja.Muskelgrupper som tränas: Framsida, baksida lår, ryggmuskler och mage.Andra fördelar: Social gemenskap.Risker: Vrickningar, skador på ledbanden i fötterna och korsbanden i knäna.  Passar: Den som vill få en stark social gemenskap genom träningen.Källa: Sven-Olof Hjelm, tränare för Smedbys damlag i NorrköpingYogaDet här tränar du: Kropp och sinne – smidighet, styrka, balans, avspänning.Kondition: Nej.Muskelgrupper som tränas: Alla. Ashtanga-yoga (poweryoga) är mer fysiskt krävande än hatha-yoga. Andra fördelar: Du blir vigare. Minskade spänningar nacke och rygg. Minskad stress. Risker: Låg skaderisk.Passar: Stressade och de som vill få en smidigare kropp. Källa: Lars Borgudd, yogalärare på ”Klassisk yoga och meditation”, Lund

klar

Artikellänk är kopierad

Ingrid Arinell
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro