ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Vill inte sälja – har mest nöjda kunder

TT-Metro · 29 Nov 2010
Uppdaterad 11 Feb 2011
Systembolaget toppar listan över nöjda kunder.

Systembolaget toppar listan över nöjda kunder. Foto: Scanpix


klar

Artikellänk är kopierad

Ny undersökning från Svenskt kvalitetsindex rankar nöjdheten för kunderna i detaljhandeln. Svenskarna hyllar Systembolaget men dissar H & M.Systembolaget klättar några steg i årets nöjdhetsranking. – Vi är jätteglada och stolta över att våra kunder är så nöjda med oss, säger Lennart Agén, pressansvarig Systembolaget.Systembolaget har arbetat mycket med ett djupt och brett sortiment men också med det fysiska mötet i butiken, enligt Lennart Agén.– Vissa kunder vet precis vad de vill ha och klarar sig själva, då kan vi lägga mer energi på att hjälpa dem som behöver rådgivning.Samtidigt kan Systembolagets uppdrag sägas vara att sälja så lite som möjligt för att begränsa skadorna av alkohol.Byggvaruhusen får generellt lägre betyg än övriga branscher. Även klädkedjorna har lägre nöjdhet – längst ner hamnar H & M. Kunderna rankar också H & M lägst när det gäller kvalitet, service och samhällsansvar. – Det är såklart tråkigt om det är så, vi får ta till oss och se vad vi kan göra annorlunda, säger Håcan Andersson, presskontakt H & M.Varför tror du att H & M rankas så lågt?– Det kan jag inte svara på.Cirka 4 000 personer har intervjuats i mätningen, som genomfördes mellan den 14 oktober och den 22 november.

klar

Artikellänk är kopierad

TT-Metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro