ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Virtuell värld ska få levande innehåll

Ola Jacobsen · 13 Jun 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

Foto: Ola Gustafsson


klar

Artikellänk är kopierad

SECOND LIFE. Sveriges ambassad har gjort det. Malmö kommun är på väg. Fler och fler verkliga platser flyttar ut i den virtuella världen. Nyfikenhet och hajp driver allt fler att testa den mest kända virtuella världen Second life (SL).         I Second life byggs världen upp av invånarna själva. Varje användare skapar en avbild av sig själv, en avatar, och använder den för att umgås med andra användares avatarer.         SL skiljer sig från många större virtuella världar, som exempelvis spelvärlden ”World of warcraft”, genom att det saknar handling och spelmoment. Världen drivs i stället av användarnas behov av sociala aktiviteter. – I det långa loppet har inte Second life samma attraktionskraft som exempelvis ”World of warcraft”. Second life har ingen story som driver det framåt. För att kunna locka en stor publik krävs att det finns. Framtiden kommer snarare att innehålla hybrider mellan spel och Second life, säger Trond Aas, vd för dataspelsbolaget Funcom som bland annat driver nätspelet ”Anarchy online”, som rör sig i gränslandet mellan virtuell värld och spel. Redan nu genomförs konserter och underhållnings-jippon i SL. Zareh Nalbandian var en av producenterna till filmen om de dansande pingvinerna ”Happy feet” som vann en Oscar för Bästa animerade film. Enligt Nalbandian är det viktigt att de virtuella världarna fylls med innehåll som lockar användarna med annat än bara möjligheten att socialisera. Han ser virtuella världar som en möjlighet för filmindustrin att satsa mer på produktioner där tittarna själva kan påverka handlingen.– Förr i tiden var interaktiv film när stolen skakade på bion. I dag kan filmen bli interaktiv på riktigt. Även om det inte görs riktigt ännu så har vi så kraftfulla hemdatorer i dag att det är möjligt att göra riktigt interaktiv film inne i de virtuella världarna. Det skapar en arena där spel och film kan smälta samman, säger han.Zareh Nalbandians syn på hur tekniken gör det möjligt att utveckla underhållningen i den virtuella världen delas av Ellen Poon, vd för Lancet Films. Poon har bland annat arbetat med specialeffekter i filmer som ”Jurassic park”, ”Star wars” och ”Den gröna milen”. – Om tio år kommer den virtuella världen att se ut som den riktiga. Redan nu är det attraktivt att gå in i de här världarna, men de kommer att bli ännu mer populära när de ser verkligare ut, säger hon. 

Mobilen redo att ta emot Second Life

MOBILVÄRLD. Trip Hawkins grundade en gång det som nu är världens största dataspelsföretag, Electronic Arts. I dag är han vd för Digital Chocolate som gör spel till mobiltelefoner. Han är helt övertygad om att världar av typen Second life snart kommer att flytta in i mobiltelefonen.– I mobilen går det att skapa den ultimata virtuella världen eftersom vi alltid har telefonen med oss. Det enda problemet just nu är att mobiltelefoner är för krångliga att använda. Så fort det förändras kommer den här marknaden att explodera, säger han.Digital Chocolate utvecklar just nu flera virtuella världar för mobiler. En värld avsedd för dejting och en mer sällskapsinriktad värld där man kan inreda ett eget kafé och spela minispel som domino eller schack, samtidigt som man pratar med andra avatarer. – Egentligen är det samma sak som att gå med i en klubb, fast man gör det i telefonen. Att tillgångarna är virtuella spelar ingen roll. Samma sociala mönster gäller i den virtuella världen som den riktiga. Folk köper status i verkliga livet, och kommer att göra det också i den virtuella verkligheten i framtiden, säger Trip Hawkins.

Malmö första virtuella kommunen

KOMMUNFLYTT. Nu ska Malmö kommun bli virtuell. Och inte bara på webben.– Vi har svårt att kommunicera med ungdomar. När vi hörde om svenska ambassaden fick vi idén att skapa en virtuell kommun, säger Grethe Lindhe, projektledare på statskontoret i Malmö.Den virtuella kommunen ska dels visa hur den politiska styrningen fungerar, dels fungera som ett virtuellt medborgarkontor som erbjuder sina tjänster till Malmös invånare, säger Grethe Lindhe.– Om du startar ett rockband i den riktiga världen, då kan man gå in till den virtuella kommunen och få hjälp att fixa med lokal och så. En riktig replokal alltså, inte någon virtuell. För att det virtuella kontoret ska locka unga ska det skapas av interaktionsstudenter på Malmö högskolas program Kommunikation, konst och kultur.Nu väntar kommunen på att få pengar från statliga Vinnova för att genomföra projektet.

klar

Artikellänk är kopierad

Ola Jacobsen
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro