ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Webb 2.0 är sååå 2007

TT · 6 Jan 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

Men lanseringen av den nya webbtekniken är kejsarens nya kläder

klar

Artikellänk är kopierad

Tidskriften Times utsåg Dig till årets viktigaste person 2006.
Tidskriften Times utsåg Dig till årets viktigaste person 2006.

På internet kretsar det mesta kring att man delar med sig till andra och så har det varit sedan starten i mitten av 1990-talet. Nu har detta fått ett nytt namn och kallas på fikonspråk för webb 2.0. Allt för att markera att det hänt något nytt och för att bädda för en andra IT-våg.Egentligen är det samma gamla webb, med den skillnaden att nu kan envar bli sin egen Bergman, Pavarotti eller författare. Säg You Tube, My Space, Flickr, Blogspot och Messaging och du har nämnt några av 2006 års stora webbsajter. Släng in orden webb 2.0 också och dina mindre vetande kamrater kommer att titta på dig med ny respekt: Där går en som vet vad som gäller på nätet. . .Det är visserligen inget nytt att internet är en fantastisk plats för att dela med sig till andra och själv kunna vara med. 1,4 miljoner svenskar har till exempel i åratal ägnat sig åt fildelning. Bortåt en miljon Lunarstormare har minst lika länge delat med sig till andra bilder och tankar. Man kan alltså undra vad som är så nytt och stort.Jo, det som började som tjänster för redan invigda, med kunskap nog att ladda ner program och att installera dem, har på rekordtid blivit något mycket enkelt. Det går att göra så mycket mer på webben med ny teknik och med de prylar vi har där hemma, som kameran och mp 3-spelaren.Inte minst mobiltillverkare och mobiloperatörer har upptäckt fenomenet. Vips behövs ett begrepp, särskilt för att locka kapital till tjänsteutveckling. Webb 2.0 låter tjusigt och är säkert lättare att sälja än att presentera en sajt som You Tube, där det mesta med förlov sagt är - mest skräp.För vem vill egentligen satsa miljoners miljoner på något som visar fulla tonårsgrabbar rusa runt planlöst på stan, någon som sjunger falskt, filmbilder från barnkalas, eller än värre, titta på 15-åringar som viker ut sig inför en bluddrig webbkamera, omedvetna om vilka konsekvenser det kan ge.I fallet You Tube har folket bakom succésajten/sökmotorn Google skådat ljuset. De betalade i höstas 12 miljarder kronor för att få köpa You Tube. You Tubes skapare blev på mindre än två år mångmiljardärer. 12 miljarder är rätt mycket pengar. Jämför det med till exempel Ericsson som köpte nätverkstillverkaren Marconi för knappa 15 miljarder. För pengarna fick man forskning, fabriker, teknik, marknadsorganisation. . .You Tube är ändå bara en plats på internet, där vi kan visa upp semesterfilmen för andra.Nu pågår racet för att fylla begreppet webb 2.0 med innehåll. Så sitt nu inte och jäs under 2007. Tänk i stället ut den där tjänsten som du och dina kompisar alltid velat ha tillgång till. Rätt tänkt och du kan bli miljardär fortare än en gris blinkar. Eller för att sno en reklamslogan - plötsligt händer det. Webb 2.0 är det som gäller under 2007

klar

Artikellänk är kopierad

TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro