ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Yahoo suddar ut dina sökningar snabbare

Kristoffer Rengfors · 18 Dec 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

Foto: Scanpix


klar

Artikellänk är kopierad

Yahoo drar ner på tiden de lagrar information om sina användare. I en ansträngning att skydda sina användarens integritet sänks lagringstiden av användardata till 90 dagar. Yahoo blir nu den av de stora sökmotorerna som lagrar information om sina användare under kortast tid. Från att tidigare har lagrat i 13 månader ska den tiden minskas till tre månader. Google sparar information i nio månader medan Microsoft lagrar i hela 18 månader. Microsoft meddelade dock förra veckan att företaget är redo att minska lagringstiden om Yahoo och Google gör detsamma. Anledningen är en rekommendation från Europakommissionen som säger att den maximala tiden sökmotorer ska få lagra information om användares surfning och sökvanor ska vara sex månader. Anledningen till att Microsoft inte vill dra ner på lagringstiden om inte konkurrenterna gör det samma är att de anser sig hamna i underläge i jakten på annonsörer eftersom möjligheten att rikta annonser till en specifik användare ökar ju mer information som finns om användaren. Men för Yahoo som försöker utöka sin verksamhet inom EU är den neddragna lagringstiden en nödvändighet. – Vi vet att våra användare vill ha relevanta erbjudanden från annonsörer, men de vill också veta att vi arbetar för att skydda deras personliga integritet, säger Anne Toth, integritetschef på Yahoo i ett uttalande.

klar

Artikellänk är kopierad

Kristoffer Rengfors
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro