ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Youtube-kändisar lockar miljonpublik

TT · 21 Jul 2014
Uppdaterad 21 Jul 2014

Youtube är mer än bara söta katter. Här finns även svenska superkändisar med egna kanaler och miljontals tittare. Drömmen är att kunna jobba heltid med min videoblogg,” säger Clara Henry, 20.

klar

Artikellänk är kopierad

Ringer namnen Pewdiepie, Misslissibell eller Keyyo några klockor. Inte? Då är du tyvärr hopplöst ute.

Men det finns bot.

Surfa in på Youtube — för det är här som morgondagens kändisar finns.

Clara Henry är en av de mest lysande stjärnorna på den svenska Youtube-himlen.

Hennes karriär som videobloggare började som en hobby.

– Från början hade jag bara en blogg där jag la ut videor. Min plan var aldrig att det skulle bli stort. Men så la jag upp en video i december 2011 som blev jättestor på bara en vecka. Då insåg jag att jag kanske är bra på det här och så fortsatte jag.

22 miljoner visningar

I dag har hennes Youtube-kanal 235 000 prenumeranter och 22 miljoner visningar.

– Det är ganska coolt – med tanke på att jag bara pratar svenska, säger hon.

Precis som de flesta Youtubestjärnor gör Clara Henry allt helt själv: filmar, klipper och skriver manus. Det enda hon får hjälp med är annonseringen.

Trots en tittarskara som de flesta svenska tv-program bara kan drömma om är ersättningen än så länge inte tillräcklig för att kunna försörja sig.

Uppmärksamheten har dock lett till programledarjobb för SVT och Kanal 5, som ger bättre betalt.

Videobloggen har hon inga planer på att lägga ner.

– Det vore inte så smart att lämna Youtube där jag har min skara av följare, säger Clara Henry.

Spel drar störst publik

Svenska företaget United Screens arbetar med att hjälpa skandinaviska videobloggare med att tjäna pengar och har i dag hundra artister i sitt stall.

Tre av dem kan försörja sig på sina kanaler, enligt programdirektör Malte Andreasson.

– Marknaden är fortfarande rätt så omogen. Men det finns ett enormt intresse från annonsörer. Fråga mig om ett år så tror jag att det är betydligt fler.

Deras mest framgångsrika videobloggar handlar om musik, matlagning, bilar — och spel.

Tittar man på topplistor så drar just spelkanaler helt klart störst publik.

Här har Sverige också en riktig superstjärna.

Med över 28 miljoner prenumeranter är Felix Kjellberg, alias Pewdiepie, störst på Youtube i världen. Förra året gjorde hans företag drygt 23 miljoner kronor i vinst.

Även snäva ämnen lockar

Men även andra mer lokala och snäva ämnen kan locka till sig en storpublik.

– Vi har en hel kanal som bara handlar om graviditet. I traditionella medier skulle det vara en lite specialtidning, men här är det en ganska stor verksamhet, säger Malte Andreasson.

klar

Artikellänk är kopierad

TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro