ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

"Youtubes framgång bygger på piratmaterial"

Kristoffer Rengfors · 4 Jul 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Google vädjar för sina användares integritet medan Viacom inte verkar vara intresserade av att identifiera enskilda användare.Metro Teknik rapporterade i går att Google enligt ett domstolsbeslut ska lämna ut användaruppgifter om alla Youtubes användare till mediajätten Viacom. Men Googles advokater vädjar nu till Viacom att låta Google anonymisera uppgifterna innan de lämnas över till Viacom.– Vi är är besvikna över att domstolen gav Viacom tillgång till all användarhistorik. Vi kommer nu be Viacom att respektera våra användares integritet och låta oss anonymisera alla uppgifter innan vi lämnar över dem enligt domstolsbeslutet, säger Googles advokat Catherine Lacavera, till Reuters.Viacom vill ha tillgång till all data för att kunna undersöka om det användargenererade materialet, eller material som andra äger upphovsrätten till är populärast på Youtube. Viacom hävdar dock i ett uttalande att de inte är intresserade av individuella användare.– Viacom har inte begärt, och kommer inte att få tillgång till någon data som gör det möjligt att identifiera individuella användare, skriver företaget i ett uttalande. – Den data vi får tillgång till kommer uteslutande att användas som bevis i vårt mål mot Google, och kommer att hållas mycket konfidentiellt, skrver Viacoms representanter vidare.Viacom stämmer Google på en miljard dollar, cirka sex miljarder enligt nuvarande valutakurs. Viacom har för avsikt att få Google fällda för medhjälp till upphovsrättsbrott genom att bevisa att upphovsrättsskyddade filmklipp är vad som gör Youtube populärt.

klar

Artikellänk är kopierad

Kristoffer Rengfors
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro