ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Yuppiårens juveler är nu på skroten

Billy Andersson · 11 Mar 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Porsche 911 Turbo – yuppie­symbolen framför andra – körs nu till skroten.
Porsche 911 Turbo – yuppie­symbolen framför andra – körs nu till skroten.
KLICKA FÖR STÖRRE TABELL
KLICKA FÖR STÖRRE TABELL

1988 var ett magiskt år. Yuppins storhetstid, högkonjunkturen var bränn­het av fastighetsspekulationer och vi köpte bilar som aldrig förr. I dag skrotar vi bokstavligen resterna av 1980-talets champagneyra.Förra året var ett bra år för bilförsäljningen med strax över 300 000 sålda bilar. Men för 20 år sedan såldes det ännu fler bilar. Då hade kreditregleringen släppts vilket innebar att det var lättare att låna pengar. Och vi svenskar lånade pengar, belånade våra övervärderade hus och lånade ännu mer. Fenomen som yuppin i blanka kostymer med axelvadd uppstod.Vi ansåg oss ha råd att köpa bilar. 1988 var ett topp­år med 344 000 sålda bilar. Yuppiesymbolen framför andra var Porsche 911 Turbo. Kvalitén på bilarna var något bättre jämfört med tidigt 1980-tal men tidiga rostangrepp var påtagliga problem. Bilelektroniken var i sin linda och en katastrof jämfört med i dag.I dag får bilskroten ta hand om yuppie-erans konsumtion. Bilar från 1988 har skrotats mest de senaste fem åren, enligt skrotstatistik från Bil Sweden. Ett undantag var 2004 då det var bilar av årsmodell 1989 som var vanligast på skroten. Näst vanligast var årsmodell 1988. 1988 sålde som vanligt Volvo mest. Drygt 75 000 bilar i Sverige är mer än vad märket klarar av i dag.

Saab 900 Combicoupé var en annan storsäljare liksom Ford Scorpio. Volkswagen Corrado försökte efterträda Sirocco som sportbil men misslyckades. Det var inga stora bilår med undantag för klassikern Ferrari F 40.

Och Ferraris går inte till skrot. Så trots de anmärkningsvärda siffrorna, hälf­ten av nybilsförsäljningen 1988 har skrotats de sista fem åren, är det inga historiska värden som pressas ihop på skroten.

klar

Artikellänk är kopierad

Billy Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro