ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Zlatans miljonregn efter reklamjippot

Ulrica Widsell · 27 Jan 2014
Uppdaterad 28 Jan 2014

klar

Artikellänk är kopierad

Mellan 10 och 12 miljoner kronor. Så mycket fick fotbollsstjärnan Zlatan Ibrahimovic betalt för att spela in den omtalade reklamfilmen för Volvo. Det uppger Dagens Industris bilexpert Håkan Matson i dagens pappersutgåva och hänvisar till ”säkra källor”. 

Reklamfilmen som visar Ibrahimovic jagande i vit kamouflage i ett vinterlandskap inkluderar också en nyversion av Sveriges nationalsång där fotbollsproffset läser in en modifierad version av texten. Över en halv miljon har sett klippet på Youtube och reklamkampanjens medföljande hashtag har använts tusentals gånger på det sociala nätverket Twitter. 

"Frågan är bara om den säljer bilar och dessutom stärker Volvos varumärke - och inte bara Zlatans", skriver Håkan Matson.

Zlatanreklamen är en fortsättning på Volvo Personvagnars satsning på svenskt - trots att ägarna numera är kinesiska vill de locka den svenska marknaden med en känsla av stolthet över det svenska. Tidigare reklamfilmer med Mando Diaos "Strövtåg i hembygden" och Swedish House Mafia har spelat på samma nationalromatiska känslor. Volvo Lastbilar satsade i stället på action och wow-effekt i den uppmärksammade "Epic split" med actionskådespelaren Jean-Claude Van Damme.

LÄS ÄVEN: Zlatan springer över vidderna, badar isbad och reciterar ”Du gamla, du fria”

Reklamfilmen med Zlatan Ibrahimovic har även blivit ett debattämne i sociala medier, där bland annat journalisters okritiska hållning till reklamkampanjen har diskuterats. 

klar

Artikellänk är kopierad

Ulrica Widsell
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro