ANNONS

De lockar med fina priser – för att kunna sälja vidare dina uppgifter

Johan Wikén · 3 Apr 2019
Uppdaterad 4 Apr 2019
Om du deltar i tävlingen riskerar du att få din mejlinkorg fylld med reklam och en telefon som inte slutar ringa.

Om du deltar i tävlingen riskerar du att få din mejlinkorg fylld med reklam och en telefon som inte slutar ringa. Foto: Skärmdump Facebook


Genom att locka med dyrbara vinster samlar företaget på sig kontaktuppgifter – som de sedan säljer vidare. Men chansen att vinna något är försvinnande liten, enligt Bluffakutens grundare.

klar

Artikellänk är kopierad

Facebooksidan ”Kvinnors värld” hade den 2 april över 170 sponsrade inlägg där de lockar med att du kan ”gå till frisören gratis under hela 2019”. De olika inläggen är riktade till användare i lika många städer i Sverige.

Den som stöter på de sponsrade inläggen i sitt flöde uppmanas att klicka på en länk som ser ut att leda till adressen kvinnorsvarld.se. Men det gör den inte, i stället slussas du vidare till en sajt som är kopplad till det danskregistrerade annonsnätverket SmartResponse.

Du får svara på en fråga om hur ofta du går till en frisör och uppmanas sedan att skriva in kontaktuppgifter för att vara med och tävla om prissumman.

Läser man det finstilta framgår det att du genom att delta i tävlingen accepterar att bli kontaktad av en rad sponsorer.

Bara genom att uppge din mejladress godkänner du att kontaktas av flera ”sponsorer”.
Bara genom att uppge din mejladress godkänner du att kontaktas av flera ”sponsorer”.

”Kvinnors värld” är inte den enda Facebooksidan där länkar till SmartResponse sprids via sponsrade inlägg. ”Cykla för miljön och ”Swedish Tattoos” är andra exempel på sidor.

Inget nytt fenomen

Conny Andersson, grundare av Bluffakuten, har stött på dessa tävlingar under flera års tid.

– Syftet med sidorna är alltid att få folk att göra undersökningar som är utformade för att sälja deltagarnas kontaktuppgifter till diverse företag beroende på hur man svarar, säger han.

Finns vinsterna de lockar med?

– Både ja och nej. Det finns inga cyklar eller gräsklippare som väntar på att få levereras till vinnare, alla vinster är pengar.

Inkorgen kan bli full av spam

Enligt Conny Andersson finns det mycket som tyder på att många av de här ”tävlingarna” delar vinstpott och även innefattar deltagare från våra grannländer.

– Du har alltså inte bara alla deltagarna från sidorna i Sverige som är med och tävlar om samma pott utan dessutom deltagare från hela Norden. Så chansen att vinna blir försvinnande liten när man slår ut det på alla månaderna som går fram till utlottningen, säger han.

– Swedish Tattoos har till exempel aldrig redovisat en vinnare och den sidan har runt 5 700 följare.

Är det farligt att delta?

– Det är inte farligt att vara med i deras tävlingar, det värsta som kan hända är att telefonen går varm och att inkorgen blir full med spam. Det brukar de flesta tycka är jobbigt nog, säger Conny Andersson på Bluffakuten.

Uppdatering 4 april 2019:

SmartResponse svarar

Dagen efter artikelns publicering svarade SmartResponses vd Klavs Pedersen på Viralgranskarens frågor.

Vad är syftet med tävlingarna från ert håll?

– Syftet med tävlingarna är att få deltagarnas samtycke för att kunna vidarebefordra relevant information om dem för användning i marknadsföringssyfte. Detta framgår också på tävlingens första såväl som andra sida, säger vd:n.

Angående att exempelvis ”Kvinnors värld” lockar med gratis frisörbesök under 2019 trots att en vinnare utses först i november uppger Klavs Pedersen att de nu har pratat med personen bakom Facebooksidan. Mycket riktigt har de sponsrade inläggen nu ändrats till en mer generell tidsangivelse.

Tycker ni att det är tydligt vad deltagarna godkänner i tävlingarna som sprids via exempelvis ”Kvinnors värld”?

– Det anges mycket tydligt varför vi samlar användardata, vad vi samlar in den till, hur den behandlas och av vilka, säger Klavs Pedersen.

klar

Artikellänk är kopierad

Johan Wikén
Johan Wikén
Så här jobbar Viralgranskaren.
Läs mer

Undrar du om en historia på nätet är sann?

Skicka in ditt tips till oss
GuiderFöreläsningarVarningslistanViralgranskaren i media
Om ViralgranskarenNyhetsbrev  Facebook  Twitter  

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro