ANNONS

I fejkdöda kändisars sällskap

Jack Werner · 11 Nov 2014
Uppdaterad 11 Nov 2014
Macaulay Culkin i sällskap med andra, felaktigt dödförklarade kändisar: Frans I av Frankrike, Eddie Murphy och Alfred Nobel.

Macaulay Culkin i sällskap med andra, felaktigt dödförklarade kändisar: Frans I av Frankrike, Eddie Murphy och Alfred Nobel. Foto: All Over Press, Jean Clouet, AP, CC Wikipedia Jonathunder


klar

Artikellänk är kopierad

I helgen dog Macaulay Culkin, barnstjärnan som fick internationellt genombrott i rollen som Kevin i filmen Ensam hemma. Fast det gjorde han inte – han var bara det senaste i en lång rad kändisar som rykten på nätet tagit död på. Viralgranskaren följer de falska dödsbudens historia ända tillbaka till 1500-talet.

Skådespelaren Michael Rübsamen rapporteras ha omkommit i en snowboardolycka tidigare i dag. Skådespelaren och nybörjarsnowboardåkaren Rübsamen var på semester med familj och vänner i skidresorten Zermatt i Schweiz. Enligt vittnesmål förlorade Rübsamen kontrollen över sin snowboard och krockade i hög hastighet med ett träd.

Denna nyhet står att läsa på sajten Global Associated News. Men det är något konstigt med den. Om läsaren ändrar lite i webbadressen byts namnet ”Michael Rübsamen” ut till, tja, till exempel ”Jack Werner”. Och i själva verket har ingen av oss dött.

Global Associated News är nämligen det sluga namn som skänkts till en sajt som har ett enda syfte: Att lura folk att kändisar dött. Det finns dock bara ett par olika titlar som sajtens ”offer” kan få, varför Michael Rübsamen, som i själva verket är en doktorand i medie- och kommunikationsvetenskap som skriver sin avhandling om kändisskap, fick bli en skådespelare istället.

– Kändisar är fenomen som man etablerar relationer till, fenomen som spelar på känslor, säger han.

Lurat hundratusentals

Det är dessa känslor som gör att sajten som går under namnet ”Global Associated News” lurat hundratusentals.

Artikeln där det påstås att det är Eddie Murphy som dött i snowboardolyckan har fått 93 000 interaktioner på Facebook, och den där namnet istället är Adam Sandler ligger på 77 000. En lika fejkad text, där det påstås att skådisen Will Smith ska ha trillat ner från en klippa i Nya Zeeland, har delats av 23 000.

Och det är bara från en av sajterna som är utformade för att bluffa läsare om döda kändisar. Det senaste offret för de virala kondoleanserna var Macaulay Culkin, som i helgen tvingades gå ut med att han ännu var i livet.

Varför är vi så benägna att hitta på, gå på, och dela vidare falska nyheter om döda kändisar ?

"Anti-fansen njuter av att lura fansen"

– Fans är oftast ute efter att identifiera sig med, eller projicera egna visioner och drömmar på, kändisar. Men den andra sidan av myntet är att det finns anti-fans, och för dem är den här typen av verktyg guld värda. De njuter av att se fansen tro att deras favoritkändisar dött, föreslår Rübsamen.

Han säger att han sett många av dödsbluffarna, men att han inte tidigare funderat på skälen till att de blir så virala. Ändå kan han raskt servera ett antal teorier om varför.

– Vi som publik, oavsett om vi gillar det eller ej, har en relation med kändisar. De kan vara olika starka och nära, men relationen finns. När vi då ser en tweet eller Facebookpost om någons död skapar det då en emotionell reaktion, oh my god, retweet, och så är det igång. Den emotionella reaktionen går snabbare än hjärnan, säger han.

En annan förklaring går i linje med anti-fansen. Både kändisar och politiker är i någon mån makthavare, men att kritisera makthavare är fortfarande något vi förknippar med en risk, tror han.

– Om man säger att Margaret Thatcher är död kommer ju kanske CIA och knackar på dörren, men om man säger samma sak om Justin Bieber finns inte samma risk. Man kan alltså spekulera i att dödsryktet är ett sätt att underminera någon med maktposition, säger han.

Historia tillbaka till 1525

Vandringssägensencyklopedin Snopes har en särskild underkategori för ”Celebrity Death Hoaxes”, där 13 namn listas, bland andra Sylvester Stallone och Jackie Chan. Men dödsryktena har en längre historia än man kanske väntar sig.

Michael Rübsamen nämner det envisa ryktet att Beatles-medlemmen Paul McCartney i hemlighet skulle ha dött under bandets storhetstid, och i boken Regret the Error skriver den amerikanska journalisten Craig Silverman om att stadsutroparna förklarade den franska kungen Frans den första död i oktober 1525, trots att han skulle leva vidare i 21 år.

Han berättar också om den tidningsanka som 1888 fick internationell spridning, där det påstods att svenska Alfred Nobel skulle ha dött. Den franska tidning som var först med missen hade helt enkelt blandat ihop Alfred med den verkligen bortgångna brodern Ludvig Nobel. 

Ryktet säger, rapporterar Silverman, att det var i vrede över detta missförstånd, och för att försäkra sig om att aldrig mer misstas för död, som Alfted Nobel instiftade en viss fond. En fond som i dag är känd som Nobelpriset. 

"Dödsrunad"?

Silverman, som startat den uppmärksammade vakthundstjänsten Emergent om fel i nyhetsrapporteringen, hittar i sin bok på ett ord för kändisarna som felaktigt dödförklaras av tidningar: ”obiticide”, eller som det hade kunnat kallas på svenska, ”dödsrunad”. Och han säger att han ser åtminstone ett sådant rykte i månaden, om inte till och med i veckan.

– Felaktiga rapporter om döda kändisar är inte något nytt som trend, men man kan definitivt säga att de blivit fler tack vare nätet. Jag har också sett fler och fler göra sitt bästa för att genom bluffsidor lura folk att sprida ryktena, säger Silverman.

Han säger att det bästa sättet att bekräfta en kändis bortgång är att invänta den oundvikliga kommentaren från polisen, deras managers eller familjemedlemmar.

– Sådana görs vanligen direkt till en stor mediekanal, till exempel nyhetsbyrån AP. Om en sådan kommentar inte finns så är det viktigt att komma ihåg källkritiken, säger Silverman.

"Impulsen är att sprida vidare"

Källkritik, ja. Längst ner på sajten ”Global Association News” står det, i pytteliten svart text mot grå bakgrund, en liten disclaimer. ”FAKE... THIS STORY IS 100% FAKE! this is an entertainment website, and this is a totally fake article based on zero truth and is a complete work of fiction for entertainment purposes!”

Ändå har så många gått på allt som stått ovanför, ryktena om Eddie Murphy, Adam Sandler och Will Smith. Michael Rübsamen tror att vi helt enkelt inte är vana än att behöva faktakontrollera allt vi läser.

– Jag tror enkelt uttryckt att det fortfarande är ett relativt färskt fenomen. Vi har ett stort informationsflöde, och har inte riktigt lärt oss att tänka förbi den direkta reaktionen. Fortfarande sitter impulsen att sprida vidare innan man dubbelkollat, säger Rübsamen.

klar

Artikellänk är kopierad

Jack Werner
Så här jobbar Viralgranskaren.
Läs mer

Undrar du om en historia på nätet är sann?

Skicka in ditt tips till oss
GuiderFöreläsningarVarningslistanViralgranskaren i media
Om ViralgranskarenNyhetsbrev  Facebook  Twitter  

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro