ANNONS

Vi har granskat påståendet och kan inte hitta belägg för att det stämmer. Påståendet ska ha fått betydande spridning på nätet.

Nej, 112 har inte "kölapp" och timslång kö

David Peterson · 15 Maj 2019
Uppdaterad 4 Jul 2019
Inledningen till videon som sprids om 112:s svarstid.

Inledningen till videon som sprids om 112:s svarstid. Foto: Skärmdump/TT


Nödnumret 112 har infört ett kösystem och personer kan behöva vänta en timme för att få svar. Det påstår en man i en video som delats tusentals gånger. Men det stämmer inte – 112 har aldrig haft något kösystem och timslång kö förekommer inte.

klar

Artikellänk är kopierad

Videoklippet inleds med texten: ”Detta är dagens sanning”. I videon berättar sedan en äldre man om hur han först ringt 1177 Vårdguiden och frågat om ett akut sjukdomstillstånd.

De ska då ha uppmanat honom att ringa nödnumret 112. Mannen slår numret men möts av en röst som säger att han har kölapp nummer 67, berättar han i videon. Enligt mannen satt han sedan i kö i en timme innan en larmoperatör svarade.

Kölapp har aldrig funnits

Men mannens berättelse stämmer inte. SOS Alarm, som driver nödnumret 112, har aldrig haft något kösystem med nummer.

– Det har aldrig funnits, säger Sarah Hummerdal, pressansvarig på SOS Alarm.

Däremot får personer som inte får svar på 30 sekunder höra en automatisk röst som bekräftar att man ringt 112 och som säger att man inte ska lägga på. Enligt SOS Alarm är det 3 procent av samtalen som inte besvaras inom 30 sekunder.

Videon som sprids laddades ursprungligen upp på videoplattformen Youtube den 26 augusti förra året. Men det är först nu som den fått ordentlig spridning.

På Facebook har ett inlägg med videon delats ett tusental gånger sedan det lades upp för drygt en vecka sen. I det inlägget står det: ”Detta är dagens Sverige: ”Man ska ha kölapp på 112″”.

Även den främlingsfientliga sajten ”Petterssons blogg” har skrivit om och länkat till videon.

En minuts kö vid hårt tryck

Att mannen i videon ska ha behövt vänta i en timme innan 112 svarade är omöjligt, enligt SOS Alarm.

– Det kan inte stämma, säger Sarah Hummerdal.

Förra året tog 112 emot totalt 3,2 miljoner samtal – av dem var det 0,2 procent som hade en svarstid på uppemot 60 sekunder medan resten av samtalen besvarades snabbare. Medelsvarstiden förra året var 11,6 sekunder, enligt SOS Alarm.

– När det är riktigt hårt tryck, alltså vid extrema fall, vilket är extremt sällan, då kan svarstiden vara uppemot en minut, säger Sarah Hummerdal.

Kritik vid minutlång kötid

De senaste åren har SOS Alarm kritiserats för att de inte klarar av sitt uppdrag flera gånger. Enligt uppdragsmålet från staten ska SOS Alarm ha en genomsnittlig 112-svarstid på åtta sekunder, något de i dagsläget inte klarar av.

Foto: Skärmklipp

Flera medier har också rapporterat om personer som fått vänta ett par minuter på svar. De senaste åren har bland annat Sydsvenskan och Sveriges Radioskrivit om individer som behövt vänta flera minuter innan någon svarat på larmcentralen. Viralgranskaren har däremot inte kunnat hitta någon information om personer som fått vänta uppemot en timme.

Viralgranskaren har varit i kontakt med mannen som la upp videon. I dag säger mannen att han inte minns det exakta händelseförloppet och att han inte är säker på att det var ett kösystem med nummer för att få prata med 112.

klar

Artikellänk är kopierad

David Peterson
David Peterson
[email protected]
Så här jobbar Viralgranskaren.
Läs mer

Undrar du om en historia på nätet är sann?

Skicka in ditt tips till oss
GuiderFöreläsningarVarningslistanViralgranskaren i media
Om ViralgranskarenNyhetsbrev  Facebook  Twitter  

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro