ANNONS

Vi har granskat påståendet och kan inte hitta belägg för att det stämmer. Påståendet ska ha fått betydande spridning på nätet.

Nej, bensinens sammansättning ändrades inte den 1 maj

David Peterson · 29 Maj 2019
Uppdaterad 4 Jul 2019
Det spridda inlägget hänvisar till gammal information.

Det spridda inlägget hänvisar till gammal information. Foto: Skärmdump/TT


Enligt ett spritt inlägg i Facebookgruppen Bensinupproret 2.0 ändrades bensinens sammansättning den 1 maj. "Nu heter 95 oktan E10", står det i inlägget. Men det stämmer inte – E10 får visserligen säljas men drivmedlet finns inte hos någon av de stora företagen.

klar

Artikellänk är kopierad

Enligt inlägget i Bensinupproret 2.0, Sveriges största Facebookgrupp, ändrades bensinens sammansättning den 1 maj. ”Från och med 1:a maj så har bensinens sammansättning ändrats. Nu heter 95 oktan E10. Vilket innebär att bensinen ha 10% inblandning av etanol,” står det i inlägget.

Men enligt Ebba Tamm, produkt- och miljöspecialist på Svenska petroleum och biodrivmedel institutet (SPBI), stämmer inte påståendet.

– Rent generellt så har vi inte E10 i Sverige. Men det är kanske på väg i den riktningen, säger hon.

Lagändring öppnade för E10

Inte heller Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert och hållbarhetsansvarig hos organisationen Riksförbundet M Sverige, tidigare Motormännens Riksförbund, har hört talas om något drivmedelsbolag som börjat med E10. Men även han tror att en större mängd etanol kan bli aktuellt i framtiden i och med att det så kallade inblandningskravet höjs.

– Att det skulle vara aktuellt redan från 1 maj i år är inte något som jag känner till, inblandningskravet i år är satt långt under 10 procent, men det är samtidigt inget hinder för bolagen att frivilligt erbjuda E10, säger han.

Drivmedelslagen ändrades under 2011 vilket öppnade upp för införandet av E10, ett bränsle som består av 10 procent etanol och 90 procent bensin. Men hittills har ingen av de stora aktörerna börjat erbjuda E10 på sina bensinstationer.

Varken OKQ8, Circle K, Preem eller St1 har pumpar med E10, enligt SPBI, där företagen är medlemmar.

Mer etanol ger knapp skillnad

Vanlig 95 oktan innehåller i snitt 5 procent etanol, alltså hälften så mycket etanol som E10. I inlägget på Bensinupproret 2.0 står det också att övergången till E10 innebär effektivare förbränning men högre bränsleförbrukning vilket resulterar i att det blir dyrare att köra bil.

– En så låg inblandning skulle normalbilisten inte märka något av. Skillnad i bränsleförbrukning och milkostnad skulle troligtvis inte bli mätbar. Jag känner inte till det som står i texten att förbränningen skulle bli effektivare, en bensinmotors förbränning kontrolleras av motorstyrenheten, det ger kontinuerligt optimal förbränning även om bränslekvaliteten skulle skifta marginellt, säger Carl-Erik Stjernvall.

E10 i framtiden

För att främja användningen av biodrivmedel har regeringen infört reduktionsplikt för bensin och diesel. Lagen innebär att att de som säljer drivmedel måste minska sina växthusgasutsläppen från bensin och diesel med en viss procentsats varje år.

Inledningsvis har kravet varit att utsläppen ska minska med 2,6 procent för bensin men nästa år höjs nivån till 4,2 procent. I praktiken betyder det att mer och mer förnybart innehåll ska blandas i all bensin och diesel.

– Då kan det vara så att vi går över till E10. Vi vet ännu inte hur det blir eftersom det finns andra sätt att nå kravet på med andra förnybara komponenter, säger Ebba Tamm.

Personen som skrivit inlägget i Bensinupproret 2.0 hänvisar till en informationssida om E10 på Motorhistoriska Riksförbundets hemsida. Den sidan bygger dock på ett nyhetsblad från förbundet som gavs ut i mars 2011.

klar

Artikellänk är kopierad

David Peterson
David Peterson
[email protected]
Så här jobbar Viralgranskaren.
Läs mer

Undrar du om en historia på nätet är sann?

Skicka in ditt tips till oss
GuiderFöreläsningarVarningslistanViralgranskaren i media
Om ViralgranskarenNyhetsbrev  Facebook  Twitter  

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro