ANNONS

Vi har granskat påståendet och kan inte hitta belägg för att det stämmer. Påståendet ska ha fått betydande spridning på nätet.

Nej, du kan inte vinna ett lyxigt minihus om du gillar, delar och kommenterar

Johan Wikén · 27 Nov 2018
Uppdaterad 27 Nov 2018
En efter en dyker blufftävlingarna upp på Facebook. Det är många varumärken som har utnyttjats.

En efter en dyker blufftävlingarna upp på Facebook. Det är många varumärken som har utnyttjats. Foto: Skärmdump Facebook


Så var det dags igen. En ny tävling med ett nytt fantastiskt pris har fått stor spridning på Facebook. Men upplägget är likadant som tidigare – och går ut på att lura dig på pengar.

klar

Artikellänk är kopierad

Den här gången är det ett lyxigt minihus på hjul i potten. Inlägget från Facebooksidan ”Experten für kleine Häuser” har fått tiotusentals delningar sedan det publicerades den 24 november.

Trots att originalinlägget är skrivet på tyska har väldigt många svenskar gillat, kommenterat och delat vidare i hopp om att kamma hem vinsten.

Men det finns flera saker som visar att det rör sig om en så kallad blufftävling.

För det första skapades Facebooksidan den 24 november, samma dag som tävlingen publicerades. I övrigt har de inte publicerat några inlägg förutom att uppdatera profil- och omslagsbild.

Det finns inte heller någon information om vilka ”Experten für kleine Häuser” är eller någon länk till deras sajt.

Bilderna stulna från amerikansk sajt

En bildsökning visar att bilderna kommer från det amerikanska företaget Modern tiny livings sajt. Ett företag som specialiserar sig på att designa och bygga minihus på hjul. Men det finns ingen koppling till den spridda tävlingen.

Modellen som påstås lottas ut heter Koko 2 och verkar ha lanserats i juli 2017. Prislappen ligger enligt sajten på 89 000 dollar, motsvarande drygt 800 000 svenska kronor.

På företagets Facebooksida är det flera personer som har uppmärksammat dem om att bilderna har stulits.

Vi har inte granskat närmare exakt vilket upplägg personerna bakom ”Experten für kleine Häuser” använder sig av. Men det mesta tyder på att tillvägagångssättet är detsamma som Viralgranskaren har rapporterat om flera gånger tidigare.

Läs alltid det finstilta

När inlägget har fått stor spridning skickas ett meddelande ut till deltagarna om att de har vunnit. I meddelandet finns det en länk som man uppmanas att klicka på. Denna länk kan även publiceras direkt i kommentarsfältet.

Klickar man sig vidare uppmanas man att fylla i sina uppgifter och betala frakt eller liknande för att få vinsten. Den som läser det finstilta kommer dock att upptäcka att man skriver upp sig på ett abonnemang som kostar flera hundra kronor i månaden.

klar

Artikellänk är kopierad

Johan Wikén
Så här jobbar Viralgranskaren.
Läs mer

Undrar du om en historia på nätet är sann?

Skicka in ditt tips till oss
GuiderFöreläsningarVarningslistanViralgranskaren i media
Om ViralgranskarenNyhetsbrev  Facebook  Twitter  

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro