ANNONS

Så avslöjar du om tävlingen på Facebook är en bluff – steg för steg

Sofia Clason · 11 Jul 2018
Uppdaterad 26 Sep 2018

Då och då dyker virala tävlingar upp som utlovar gåvor eller rabatter. Men tävlingarna visar sig ofta vara bluffar, med syfte att stjäla identitetsuppgifter eller lura in dig i dyra abonnemang. Här är några enkla knep för att avslöja dem.

klar

Artikellänk är kopierad

Vem/vilka har delat tävlingen?

Företag delar i regel tävlingar från sina officiella Facebook-konton eller hemsidor. Ett officiellt Facebook-konto känns igen genom att det har en bock inuti en blå ifylld cirkel bredvid sitt namn.

Blufftävlingar försöker ofta få det att verka som om originalkällan delat inlägget, genom att använda delar av originalnamnet eller lägga till något extra för att profilen eller hemsidan ska godkännas. Var noggrann med att kontrollera hur tävlingen stavar företagets namn eller om något konstigt lagts till. Kolla också om sidan har få gilla-markeringar, det kan vara ett tecken på att det inte är en officiell källa.

Vad säger det officiella kontot?

Gå in på företagets hemsida eller officiella Facebook-konto. När företag får nys om blufftävlingar brukar de varna för dem på sina sociala medier. Företag vill inte att personer ska bli lurade på sina identitetsuppgifter eller pengar i deras namn.

Det går även att kontakta kundtjänsten på företaget, för att fråga om de känner till tävlingen.

Hur är stavningen?

Riktiga företag har sällan flera eller stora språkfel i sina Facebook-inlägg. Stavfel, särskrivningar eller anglicismer kan vara tecken på att texten dragits genom en översättningstjänst. Blufftävlingar försöker ofta sprida inläggen till så många människor som möjligt, vilket blir enklare om det görs på olika språk.

Vem äger sidan?

Du kan kolla upp vem som äger hemsidan som blufftävlingen finns på. För svenska hemsidor, som vanligtvis slutar med ”.se” kan du ta hjälp av Internetstiftelsen i Sverige, IIS. De har en funktion som heter ”vem har domänen”. Där man kan söka på en hemsidas namn och se vem som äger den.

Ägarinformationen kan dock göras privat, men större företag döljer den sällan. Om ägaren inte är företaget som tävlingen påstår sig komma från, eller om informationen är dold, kan det vara ett tecken på att tävlingen är en bluff.

För hemsidor som inte är från Sverige kan du bland annat använda whois. Verktyget fungerar på samma sätt som ”vem har domänen” och har information om många internationella ip-adresser.

ÖVERKURS: är kommentarerna i kommentarsfältet äkta?

I dag går det att programmera fejkpersoner så att de verkar skriva i kommentarsfält i realtid. Blufftävlingar använder ibland sådana verktyg för att tävlingen ska verka riktig. För att undersöka om ett kommentarsfält verkar vara riktigt kan du följa några enkla knep.

När Viralgranskaren undersökte en tävling som påstod sig ge ut gratisbiljetter till Gröna Lund, var det en av metoderna som användes. Nedanstående exempel kommer från den blufftävlingens hemsida.

1. Högerklicka på hemsidan och välj ”visa sidokälla”. Då dyker en ny sida upp med koder.

2. Läs inte igenom hela koden, utan sök efter en rad där det står något i stil med ”kommentarer” eller ”kommentera”. Du kan också söka efter ordet genom att på en Mac trycka ned kringa + F, eller på en Microsoft trycka ned Ctrl + F. Sedan skriver du in ordet, så söker datorn automatiskt efter det.

3. När du kommit fram till kommentarsdelen i koden kan du söka efter varningstecken som indikerar att de är fejk. Här är några saker att leta efter:

• Vid kommentarerna finns länkar till bilder, där länkarna har namn som exempelvis ”randomuser”. I det här fallet kan hemsidan ha använt sig av en bildbank för att hämta bilder som ska ge sken av att vara riktiga personer. Att det är en bildlänk ser du vanligtvis genom att länken slutar med ”.jpg”.

• Kommentarerna är skrivna på andra språk än det som tävlingen riktar sig till, alternativt verkar kommentarerna vara översatta med hjälp av en översättningstjänst. De kan också verka ologiska i sammanhanget.

• Kommentarerna liknar varandra i val av ord och fraser. Det finns datorprogram som kan skapa meningar och ändra runt i ordföljden så att de ska verka vara unika. Sällan är de dock lika bra på att vara olika som riktiga människor är.

klar

Artikellänk är kopierad

Sofia Clason
[email protected]
Så här jobbar Viralgranskaren.
Läs mer

Undrar du om en historia på nätet är sann?

Skicka in ditt tips till oss
GuiderFöreläsningarVarningslistanViralgranskaren i media
Om ViralgranskarenNyhetsbrev  Facebook  Twitter  

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro